Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Norrtälje  100 2023
1 Kungsör  100 2023
2 Ovanåker  100 2023
3 Kävlinge  100 2023
4 Ockelbo  100 2023
5 Lerum  100 2023
6 Nynäshamn  100 2023
7 Ljusdal  100 2023
8 Nyköping  100 2023
9 Nordanstig  100 2023
10 Österåker  100 2023
11 Ängelholm  100 2023
12 Värmdö  100 2023
13 Bollnäs  100 2023
14 Borås  100 2023
15 Burlöv  100 2023
16 Ekerö  100 2023
17 Varberg  100 2023
18 Ystad  100 2023
19 Eslöv  100 2023
20 Gnesta  100 2023
21 Gotland  100 2023
22 Gävle  100 2023
23 Upplands-Bro  100 2023
24 Halmstad  100 2023
25 Trosa  100 2023
26 Helsingborg  100 2023
27 Huddinge  100 2023
28 Södertälje  100 2023
29 Sundsvall  100 2023
30 Stockholm  100 2023
31 Höganäs  100 2023
32 Hörby  100 2023
33 Höör  100 2023
34 Sundbyberg  100 2023
35 Simrishamn  100 2023
36 Sigtuna  100 2023
37 Östra Göinge  100 2023
38 Sala  100 2023
39 Ronneby  100 2023
40 Mjölby  100 2023
41 Region Sörmland  100 2023
42 Älmhult  100 2023
43 Strängnäs  100 2023
44 Eskilstuna  100 2023
45 Kumla  100 2023
46 Degerfors  100 2023
47 Hallsberg  100 2023
48 Laxå  100 2023
49 Karlskrona  99 2023
50 Karlshamn  99 2023
51 Laholm  99 2023
52 Hylte  99 2023
53 Örnsköldsvik  99 2023
54 Härnösand  99 2023
55 Sollefteå  99 2023
56 Ånge  99 2023
57 Timrå  99 2023
58 Kungsbacka  99 2023
59 Ljungby  99 2023
60 Boden  99 2023
61 Värnamo  97 2023
62 Sävsjö  97 2023
63 Ludvika  96 2023
64 Smedjebacken  96 2023
65 Avesta  96 2023
66 Hedemora  96 2023
67 Mark  96 2023
68 Sveriges Ekokommuner  95 2023
69 Nybro  94 2023
70 Oskarshamn  94 2023
71 Västervik  94 2023
72 Torsås  94 2023
73 Mönsterås  94 2023
74 Jönköping  94 2023
75 Riket  93 2023
76 Aneby  91 2023
77 Eksjö  91 2023
78 Enköping  90 2023
79 Håbo  90 2023
80 Sorsele  88 2023
81 Sotenäs  88 2023
82 Uddevalla  88 2023
83 Öckerö  88 2023
84 Kungälv  88 2023
85 Hammarö  80 2023
86 Munkfors  80 2023
87 Söderhamn  79 2023
88 Hudiksvall  77 2023
89 Luleå  55 2023
90 Kalix  43 2023
91 Övertorneå  43 2023
92 Region Norrbotten  43 2023
93 Jokkmokk  43 2023
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Karlstad

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken är 100 procent sedan år 2015. Den 1 juli 2013 avvecklade diesel som bränsle i bussflottan inom stadstrafiken (Karlstadsbuss) och det sattes in nya biogasbussar i trafik. Dessutom har bussflottan kompletterats med 8 st elbussar varav de sista fyra införlivades i slutet av 2018. Det planeras för att utöka Karlstadsstråket, vilket kan innebära att det blir fler elbussar på sikt.

Fotnot: Värmlandstrafiks andel av förnyelsebara bränslen inom stadstrafiken inte ingår i statistiken.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16