Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Karlstad

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken är 100 procent sedan år 2015. Den 1 juli 2013 avvecklade diesel som bränsle i bussflottan inom stadstrafiken (Karlstadsbuss) och det sattes in nya biogasbussar i trafik. Dessutom har bussflottan kompletterats med 8 st elbussar varav de sista fyra införlivades i slutet av 2018. Det planeras för att utöka Karlstadsstråket, vilket kan innebära att det blir fler elbussar på sikt.

Fotnot: Värmlandstrafiks andel av förnyelsebara bränslen inom stadstrafiken inte ingår i statistiken.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16