Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Datakälla: Sveriges Ekokommuner och FRIDA
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2011
Senaste värdet:
99 % (2022)
Utgångsvärde:
12 % (2011)

Kommentar

Örnsköldsvik

Nyckeltalet för 2011 tom 2014 är enligt 2011 års uppgifter då nya uppgifter inte gått att få fram. 2015 års nyckeltal är enligt nya uppgifter från Kollektivtrafikmyndigheten.
Från 2015 till 2016 har HVO tillkommit vilket ger en större andel förnybara drivmedel. Andelen HVO betydligt högre under 2017 än 2016 och därför har andelen förnybara bränslen ökat. En viss osäkerhet kan dock finnas beroende på vilka busslinjer som ingår för varje år.
Underlag för 2018 har inte kunnat erhållas på kommunal nivå. Redovisad andel gäller för länet enligt Kollektivtrafikmyndigheten.
Redovisad andel för 2019 och 2020 gäller för länet då uppgifter på kommunal nivå inte kunnat erhållas.
Inga uppgifter på lokalnivå finns tillgängliga för 2022.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.

Uppdaterad: 2024-03-11