Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bAndel förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Kommentar
Västervik
Lokal kollektivtrafik är 100 % förnyelsebar. Ökad mängd förnyelsebara bränslen de senaste åren. 2017 övergick KLT (Kalmar länstrafik) till 100% fossilfritt i stråktrafiken för alla bussar. Där ingår även skolskjutsar, sjuktransporter mm. All vägtrafik drivs på fossilfria bränslen, 60 % biogas och 40 % HVO100.
OBS tågtrafiken är inte medräknad i detta
Tåg-trafiken på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping är dieseldriven. Men det är en nationell järnväg. Därav inte 100 % fossilfritt i praktiken utan endast 94 % totalt i Kalmar län.
Totalt i Kalmar län 8 218 MWh under 2020
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.