Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
100 |
2023 |
|
1 |
100 |
2022 |
|
2 |
100 |
2022 |
|
3 |
100 |
2022 |
|
4 |
100 |
2022 |
|
5 |
100 |
2022 |
|
6 |
100 |
2022 |
|
7 |
100 |
2022 |
|
8 |
100 |
2022 |
|
9 |
100 |
2022 |
|
10 |
100 |
2022 |
|
11 |
100 |
2021 |
|
12 |
100 |
2022 |
|
13 |
100 |
2022 |
|
14 |
100 |
2022 |
|
15 |
100 |
2022 |
|
16 |
100 |
2022 |
|
17 |
100 |
2022 |
|
18 |
100 |
2022 |
|
19 |
100 |
2022 |
|
20 |
100 |
2022 |
|
21 |
100 |
2022 |
|
22 |
100 |
2022 |
|
23 |
100 |
2020 |
|
24 |
100 |
2022 |
|
25 |
100 |
2022 |
|
26 |
100 |
2021 |
|
27 |
100 |
2022 |
|
28 |
100 |
2022 |
|
29 |
100 |
2022 |
|
30 |
100 |
2022 |
|
31 |
100 |
2022 |
|
32 |
100 |
2022 |
|
33 |
100 |
2022 |
|
34 |
100 |
2021 |
|
35 |
100 |
2019 |
|
36 |
100 |
2022 |
|
37 |
100 |
2022 |
|
38 |
100 |
2022 |
|
39 |
100 |
2022 |
|
40 |
100 |
2022 |
|
41 |
100 |
2022 |
|
42 |
100 |
2022 |
|
43 |
100 |
2019 |
|
44 |
100 |
2022 |
|
45 |
100 |
2022 |
|
46 |
100 |
2021 |
|
47 |
100 |
2022 |
|
48 |
100 |
2022 |
|
49 |
100 |
2022 |
|
50 |
100 |
2022 |
|
51 |
100 |
2022 |
|
52 |
100 |
2022 |
|
53 |
100 |
2022 |
|
54 |
100 |
2022 |
|
55 |
100 |
2022 |
|
56 |
100 |
2022 |
|
57 |
100 |
2022 |
|
58 |
100 |
2022 |
|
59 |
100 |
2022 |
|
60 |
99 |
2022 |
|
61 |
99 |
2022 |
|
62 |
99 |
2022 |
|
63 |
99 |
2022 |
|
64 |
99 |
2022 |
|
65 |
99 |
2022 |
|
66 |
99 |
2022 |
|
67 |
99 |
2022 |
|
68 |
99 |
2022 |
|
69 |
99 |
2019 |
|
70 |
99 |
2022 |
|
71 |
99 |
2022 |
|
72 |
99 |
2018 |
|
73 |
97 |
2019 |
|
74 |
96 |
2022 |
|
75 |
96 |
2022 |
|
76 |
96 |
2022 |
|
77 |
96 |
2022 |
|
78 |
94 |
2022 |
|
79 |
94 |
2022 |
|
80 |
94 |
2022 |
|
81 |
94 |
2022 |
|
82 |
94 |
2022 |
|
83 |
93 |
2021 |
|
84 |
93 |
2022 |
|
85 |
91 |
2022 |
|
86 |
91 |
2022 |
|
87 |
91 |
2022 |
|
88 |
91 |
2022 |
|
89 |
90 |
2022 |
|
90 |
90 |
2022 |
|
91 |
90 |
2022 |
|
92 |
89 |
2022 |
|
93 |
88 |
2017 |
|
94 |
88 |
2022 |
|
95 |
88 |
2022 |
|
96 |
88 |
2022 |
|
97 |
88 |
2022 |
|
98 |
88 |
2022 |
|
99 |
88 |
2022 |
|
100 |
88 |
2022 |
|
101 |
88 |
2022 |
|
102 |
80 |
2022 |
|
103 |
80 |
2022 |
|
104 |
80 |
2022 |
|
105 |
78 |
2018 |
|
106 |
63 |
2022 |
|
107 |
43 |
2022 |
|
108 |
43 |
2022 |
|
109 |
43 |
2022 |
|
110 |
43 |
2022 |
|
111 |
37 |
2022 |
|
112 |
28 |
2018 |
|
113 |
13 |
2012 |
|
114 |
0 |
2012 |
|
115 |
0 |
2012 |
Kommentar
Ystad
Från och med december 2018 kör Skånetrafiken all kollektivtrafik med 100 % fossilfria bränslen. Källa:Skånetrafiken
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.