Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Norrtälje

 100

2023

1

Kungsör

 100

2023

2

Ovanåker

 100

2023

3

Kävlinge

 100

2023

4

Ockelbo

 100

2023

5

Lerum

 100

2023

6

Nynäshamn

 100

2023

7

Ljusdal

 100

2023

8

Nyköping

 100

2023

9

Nordanstig

 100

2023

10

Östra Göinge

 100

2023

11

Österåker

 100

2023

12

Ängelholm

 100

2023

13

Bollnäs

 100

2023

14

Borås

 100

2023

15

Burlöv

 100

2023

16

Ekerö

 100

2023

17

Värmdö

 100

2023

18

Varberg

 100

2023

19

Eslöv

 100

2023

20

Gnesta

 100

2023

21

Gotland

 100

2023

22

Gävle

 100

2023

23

Ystad

 100

2023

24

Halmstad

 100

2023

25

Upplands-Bro

 100

2023

26

Helsingborg

 100

2023

27

Huddinge

 100

2023

28

Trosa

 100

2023

29

Södertälje

 100

2023

30

Sundsvall

 100

2023

31

Höganäs

 100

2023

32

Hörby

 100

2023

33

Höör

 100

2023

34

Stockholm

 100

2023

35

Simrishamn

 100

2023

36

Sigtuna

 100

2023

37

Sundbyberg

 100

2023

38

Sala

 100

2023

39

Ronneby

 100

2023

40

Älmhult

 100

2023

41

Strängnäs

 100

2023

42

Eskilstuna

 100

2023

43

Mjölby

 100

2023

44

Region Sörmland

 100

2023

45

Kumla

 100

2023

46

Degerfors

 100

2023

47

Hallsberg

 100

2023

48

Laxå

 100

2023

49

Karlskrona

 99

2023

50

Karlshamn

 99

2023

51

Hylte

 99

2023

52

Laholm

 99

2023

53

Timrå

 99

2023

54

Örnsköldsvik

 99

2023

55

Ånge

 99

2023

56

Sollefteå

 99

2023

57

Härnösand

 99

2023

58

Ljungby

 99

2023

59

Boden

 99

2023

60

Kungsbacka

 99

2023

61

Värnamo

 97

2023

62

Sävsjö

 97

2023

63

Avesta

 96

2023

64

Smedjebacken

 96

2023

65

Ludvika

 96

2023

66

Hedemora

 96

2023

67

Mark

 96

2023

68

Sveriges Ekokommuner

 95

2023

69

Nybro

 94

2023

70

Oskarshamn

 94

2023

71

Västervik

 94

2023

72

Torsås

 94

2023

73

Mönsterås

 94

2023

74

Jönköping

 94

2023

75

Riket

 93

2023

76

Aneby

 91

2023

77

Eksjö

 91

2023

78

Håbo

 90

2023

79

Enköping

 90

2023

80

Sorsele

 88

2023

81

Kungälv

 88

2023

82

Sotenäs

 88

2023

83

Öckerö

 88

2023

84

Uddevalla

 88

2023

85

Munkfors

 80

2023

86

Hammarö

 80

2023

87

Söderhamn

 79

2023

88

Hudiksvall

 77

2023

89

Luleå

 55

2023

90

Jokkmokk

 43

2023

91

Region Norrbotten

 43

2023

92

Övertorneå

 43

2023

93

Kalix

 43

2023

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Solna

Statistiken kring andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken baseras på siffror från trafikförvaltningen hos Region Stockholm (som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholms län).

Statistiken gäller endast andel förnyelsebara bränslen i kollektivtrafiken på land, då Solna inte har någon vattenburen kollektivtrafik.

Sedan 2017 drivs all spårtrafik med SL med ren el från förnybara källor. Vid årsskiftet 2016/2017 fasades även det sista fossila bränslet ut från busstrafiken. Därmed drivs kollektivtrafiken i Solna med hundra procent förnybara bränslen i dagsläget.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16