Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Norrtälje

 100

2023

1

Nyköping

 100

2023

2

Österåker

 100

2023

3

Bollnäs

 100

2023

4

Borås

 100

2023

5

Burlöv

 100

2023

6

Kävlinge

 100

2023

7

Östra Göinge

 100

2023

8

Lerum

 100

2023

9

Sigtuna

 100

2023

10

Ljusdal

 100

2023

11

Sala

 100

2023

12

Ronneby

 100

2023

13

Ovanåker

 100

2023

14

Ockelbo

 100

2023

15

Nordanstig

 100

2023

16

Nynäshamn

 100

2023

17

Ekerö

 100

2023

18

Ängelholm

 100

2023

19

Eslöv

 100

2023

20

Gnesta

 100

2023

21

Gotland

 100

2023

22

Gävle

 100

2023

23

Halmstad

 100

2023

24

Ystad

 100

2023

25

Värmdö

 100

2023

26

Helsingborg

 100

2023

27

Huddinge

 100

2023

28

Varberg

 100

2023

29

Upplands-Bro

 100

2023

30

Trosa

 100

2023

31

Södertälje

 100

2023

32

Höganäs

 100

2023

33

Hörby

 100

2023

34

Höör

 100

2023

35

Sundsvall

 100

2023

36

Sundbyberg

 100

2023

37

Stockholm

 100

2023

38

Kungsör

 100

2023

39

Simrishamn

 100

2023

40

Strängnäs

 100

2023

41

Mjölby

 100

2023

42

Region Sörmland

 100

2023

43

Älmhult

 100

2023

44

Eskilstuna

 100

2023

45

Kumla

 100

2023

46

Degerfors

 100

2023

47

Laxå

 100

2023

48

Hallsberg

 100

2023

49

Karlskrona

 99

2023

50

Karlshamn

 99

2023

51

Hylte

 99

2023

52

Laholm

 99

2023

53

Ånge

 99

2023

54

Örnsköldsvik

 99

2023

55

Timrå

 99

2023

56

Sollefteå

 99

2023

57

Härnösand

 99

2023

58

Kungsbacka

 99

2023

59

Boden

 99

2023

60

Ljungby

 99

2023

61

Värnamo

 97

2023

62

Sävsjö

 97

2023

63

Avesta

 96

2023

64

Hedemora

 96

2023

65

Ludvika

 96

2023

66

Smedjebacken

 96

2023

67

Mark

 96

2023

68

Sveriges Ekokommuner

 95

2023

69

Nybro

 94

2023

70

Mönsterås

 94

2023

71

Oskarshamn

 94

2023

72

Torsås

 94

2023

73

Västervik

 94

2023

74

Jönköping

 94

2023

75

Riket

 93

2023

76

Eksjö

 91

2023

77

Aneby

 91

2023

78

Enköping

 90

2023

79

Håbo

 90

2023

80

Sorsele

 88

2023

81

Sotenäs

 88

2023

82

Uddevalla

 88

2023

83

Kungälv

 88

2023

84

Öckerö

 88

2023

85

Hammarö

 80

2023

86

Munkfors

 80

2023

87

Söderhamn

 79

2023

88

Hudiksvall

 77

2023

89

Luleå

 55

2023

90

Övertorneå

 43

2023

91

Region Norrbotten

 43

2023

92

Jokkmokk

 43

2023

93

Kalix

 43

2023

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Södertälje

Nyckeltalet visar värden för busstrafik som körs av SL. All spårtrafik körs på el från 100 % förnybara källor år 2015.
Kollektivtrafiken i Södertälje kommun körs av SL och Länstrafiken. Bussresorna med Länstrafiken (ca 72 000 påstigningar/år) är försumbara i jämförelse med SL (ca 50 000 påstigningar/vintervardag) varför endast använt bränsle av SL används för att beräkna andel förnybart.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16