Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Kommun Senaste värdet (resor/inv) Datum

0

Stockholm

 424

2022

1

Sundbyberg

 302

2022

2

Huddinge

 207

2023

3

Södertälje

 205

2022

4

Sigtuna

 177

2021

5

Upplands-Bro

 132

2022

6

Helsingborg

 130

2022

7

Värmdö

 118

2023

8

Jönköping

 117

2023

9

Borås

 101

2023

10

Ystad

 93

2023

11

Nynäshamn

 90

2022

12

Hörby

 88

2018

13

Karlskrona

 85

2019

14

Ekerö

 82

2022

15

Kävlinge

 80

2021

16

Burlöv

 75

2018

17

Gävle

 73

2023

18

Kungsbacka

 73

2023

19

Uddevalla

 70

2023

20

Österåker

 68

2022

21

Luleå

 65

2023

22

Sorsele

 64

2020

23

Norrtälje

 60

2020

24

Lerum

 59

2023

25

Halmstad

 59

2023

26

Ängelholm

 58

2023

27

Eskilstuna

 56

2022

28

Sundsvall

 54

2023

29

Höör

 49

2019

30

Söderhamn

 48

2023

31

Älmhult

 48

2018

32

Hudiksvall

 48

2023

33

Sveriges Ekokommuner

 46

2023

34

Mjölby

 43

2017

35

Simrishamn

 43

2023

36

Torsås

 42

2023

37

Nyköping

 41

2023

38

Gnesta

 37

2023

39

Mark

 37

2023

40

Öckerö

 37

2022

41

Varberg

 36

2023

42

Avesta

 35

2016

43

Höganäs

 35

2021

44

Härnösand

 35

2022

45

Håbo

 34

2023

46

Ockelbo

 34

2019

47

Bollnäs

 33

2023

48

Enköping

 31

2023

49

Ronneby

 30

2023

50

Karlshamn

 30

2013

51

Hylte

 29

2022

52

Ovanåker

 28

2023

53

Örnsköldsvik

 28

2023

54

Hammarö

 27

2021

55

Ånge

 25

2010

56

Strängnäs

 23

2020

57

Boden

 23

2023

58

Eslöv

 22

2023

59

Oskarshamn

 22

2019

60

Ludvika

 22

2019

61

Kungsör

 21

2019

62

Mönsterås

 21

2023

63

Nordanstig

 20

2022

64

Aneby

 18

2008

65

Västervik

 18

2023

66

Timrå

 18

2022

67

Ljusdal

 18

2023

68

Sotenäs

 17

2023

69

Värnamo

 17

2023

70

Eksjö

 16

2023

71

Hedemora

 16

2023

72

Smedjebacken

 16

2023

73

Sala

 15

2022

74

Kumla

 15

2019

75

Gotland

 15

2023

76

Laholm

 14

2023

77

Sävsjö

 14

2023

78

Ljungby

 13

2023

79

Trosa

 13

2023

80

Kalix

 12

2022

81

Sollefteå

 11

2022

82

Hallsberg

 11

2020

83

Nybro

 10

2023

84

Jokkmokk

 9

2018

85

Laxå

 8

2019

86

Övertorneå

 6

2022

87

Östra Göinge

 0

2011

88

Kungälv

 0

2008

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Karlstad

Innan Covid-19 pandemins inträde hade Karlstad ökat det totala resandet med 79 procent, mellan år 2005 och 2019. Från 3,9 miljoner resor 2005 till drygt 7 miljoner 2019.

Karlstad är en av de städer utanför storstadsregionerna där man åker allra mest kollektivt. Fem av tio Karlstadsbor använde sig av stadsbussarna minst en gång per månad (innan Covid-19)

Under 2021 gjordes 56 resor per invånare med Karlstadsbuss i stadstrafiken.
Resandet har, naturligt nog, varit stort påverkat av Covid-19 under hela 2021. Rekommendationer från FHM om att undvika kollektivtrafik samt att många självmant har valt andra sätt att resa eller arbetat på distans har spelat in i denna lägre siffra.
Kunderna har dock, återigen, varit nöjda med kollektivtrafiken i Karlstad. Hela 84% anser att de är nöjda enligt Svensk Kollektivtrafiks årliga undersökningar. Riksgenomsnittet låg på 60% och betyget på 84% var det högsta i landet.

Fotnot: I statistiken ingår stadstrafiken i Karlstads tätort, Skåre tätort samt Alster tätort, delat med befolkningen i dessa tre tätorter. Värmlandstrafiks resor inom stadstrafiken ingår dock inte i statistiken.

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2024-10-16