Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Datakälla: Sveriges Ekokommuner
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2020
Senaste värdet:
62 resor/inv (2024)
Utgångsvärde:
42 resor/inv (2020)

Kommentar

Lerum

Det har tidigare saknats tillförlitlig statistik över detta som har Lerum som geografisk avgränsning. På grund av att kollektivtrafiken ägs och styrs av regionen finns bara uppgifter om resor per linje, oavsett hur många kommungränser den korsar. Redovisar de uppgifter vi har med möjliga felkällor.

Det syns att resandet med kollektivtrafik minskat påtagligt under 2020 och 2021.

Västtrafiks målsättning om återtaget resande till 2025 efter pandemin ser det med nuvarande takt ut som att det skulle kunna nås. Differensen är i dagsläget ca 200 000 resor på helår.

All busstrafik körs på RME. Tågen körs på förnybar el.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27