Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor

Indikator GN. 9b

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2ekv per årsarbetare. Både inköpta drivmedel och milersättning ingår.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor med bil

Rad-id Kommun Senaste värdet (ton/årsarbetare) Datum

0

Sundsvall

 0,79

2023

1

Sollefteå

 0,49

2022

2

Norrtälje

 0,42

2023

3

Örnsköldsvik

 0,36

2023

4

Ljusdal

 0,33

2023

5

Munkfors

 0,33

2023

6

Luleå

 0,32

2023

7

Sotenäs

 0,30

2023

8

Smedjebacken

 0,28

2023

9

Boden

 0,23

2023

10

Höör

 0,22

2023

11

Ängelholm

 0,21

2023

12

Gnesta

 0,21

2023

13

Gotland

 0,20

2023

14

Ovanåker

 0,20

2023

15

Nyköping

 0,20

2023

16

Värnamo

 0,19

2023

17

Hudiksvall

 0,18

2023

18

Ronneby

 0,18

2023

19

Hedemora

 0,18

2023

20

Sveriges Ekokommuner

 0,17

2023

21

Enköping

 0,17

2023

22

Nybro

 0,17

2023

23

Söderhamn

 0,17

2023

24

Simrishamn

 0,17

2023

25

Mönsterås

 0,17

2023

26

Borås

 0,16

2023

27

Laholm

 0,15

2022

28

Håbo

 0,14

2023

29

Uddevalla

 0,14

2023

30

Nynäshamn

 0,14

2023

31

Halmstad

 0,13

2023

32

Öckerö

 0,13

2022

33

Bollnäs

 0,13

2022

34

Höganäs

 0,12

2023

35

Lerum

 0,12

2023

36

Västervik

 0,12

2023

37

Eksjö

 0,11

2023

38

Sävsjö

 0,10

2023

39

Trosa

 0,10

2023

40

Eskilstuna

 0,09

2022

41

Timrå

 0,09

2022

42

Mark

 0,08

2023

43

Upplands-Bro

 0,08

2023

44

Österåker

 0,08

2021

45

Värmdö

 0,08

2023

46

Sundbyberg

 0,08

2023

47

Kalix

 0,07

2023

48

Varberg

 0,07

2023

49

Kungsbacka

 0,07

2023

50

Gävle

 0,06

2023

51

Eslöv

 0,06

2023

52

Jönköping

 0,05

2023

53

Östra Göinge

 0,05

2022

54

Huddinge

 0,05

2023

55

Ljungby

 0,04

2023

56

Helsingborg

 0,03

2022

57

Ystad

 0,03

2023

58

Hylte

 0,02

2022

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Medelvärdet för utsläpp från tjänsteresor per rapporterande SEKOM-kommuner ökade mellan 2022 och 2023 till 0,17 ton CO2-ekvivalenter. Ökningen beror troligtvis på fler resor, eftersom andelen förnybart ökat. Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 30 till 790 kg CO2-ekv per årsarbetare. Den största minskningen skedde i Sollefteå, Mark och Kalix.

Medelvärdet påverkas såklart av vilka kommuner som lämnar uppgifter. I vissa kommuner har värdena på det tidigare nyckeltalet varierat orimligt mycket mellan åren, vilket visar vikten av att göra samma urval av underlag och använda samma metod varje år.

Nyckeltalet rapporteras för andra gången med siffror för 2023, och ett liknande nyckeltal, Koldioxidutsläpp från tjänsteresor, har följts tidigare år. Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil var 2021 0,13 ton CO2 per årsarbetare. När vi nu räknar ut växthusgasutsläpp, för att visa hela klimatpåverkan från tjänsteresorna, får inte helt oväntat vi ett högre medelvärde för Sveriges Ekokommuner.

Uppdaterad: 2024-06-25