Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor

Indikator GN. 9b

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2ekv per årsarbetare. Både inköpta drivmedel och milersättning ingår.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor med bil

Datakälla: Sveriges Ekokommuner
Senaste värdet:
0,33 ton/årsarbetare (2023)
Utgångsvärde:
0,33 ton/årsarbetare (2023)

Kommentar

Ljusdal

Vi kan inte separera ut tjänsteresor ur den totala användningen av våra fordon, då vårt system inte tillåter det, och våra fordon används till fler verksamheter än tjänsteresor. Istället för drivmedelsförbrukning för tjänstebilar, hyrbilar och leasingfordon redovisas total drivmedelsförbrukning för samtliga av kommunens fordon. Totala drivmedelsförbrukningen är därför mycket högre än om vi hade kunnat separera ut tjänsteresorna. För att kunna jämföra över tid kommer vi fortsätta att rapportera total drivmedelsförbrukning för samtliga fordon.

Övergripande

Medelvärdet för utsläpp från tjänsteresor per rapporterande SEKOM-kommuner minskade mellan 2023 och 2024 till 0,14 ton CO2-ekvivalenter. Minskningen beror troligtvis på färre resor, eftersom andelen förnybart minskat under samma period.

Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 10 till 500 kg CO2-ekv per årsarbetare. Medelvärdet påverkas såklart av vilka kommuner som lämnar uppgifter. I vissa kommuner har värdena på det tidigare nyckeltalet varierat orimligt mycket mellan åren, vilket visar vikten av att göra samma urval av underlag och använda samma metod varje år.

Ett liknande nyckeltal, Koldioxidutsläpp från tjänsteresor, har följts för 2022. Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil var 2021 0,13 ton CO2 per årsarbetare. När vi nu räknar ut växthusgasutsläpp, för att visa hela klimatpåverkan från tjänsteresorna, får inte helt oväntat vi ett högre medelvärde för Sveriges Ekokommuner.

Uppdaterad: 2025-05-27