Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor

Indikator GN. 9b

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2ekv per årsarbetare. Både inköpta drivmedel och milersättning ingår.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor med bil

Datakälla: Sveriges Ekokommuner
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2022
Senaste värdet:
0,18 ton/årsarbetare (2024)
Utgångsvärde:
0,18 ton/årsarbetare (2022)

Kommentar

Gotland

Beroendet är ännu stort av att medarbetare och förtroendevalda kör med egna bilar. Antalet körda km med egna bilar ligger dock ännu cirka 18 % lägre än 2019, dvs före pandemin. För Region Gotland med stor andel tunga fordon i i den egna fordonsparken, gav en utökad satsning på HVO 100 tillsamman med kvarvarande biogasfordon under 2025 resultatet att 57,8 % av regionens inköpta drivmedel var förnybart, men för regionens personbilsflotta var andelen förnybart strax under 30 %.

Övergripande

Medelvärdet för utsläpp från tjänsteresor per rapporterande SEKOM-kommuner minskade mellan 2023 och 2024 till 0,14 ton CO2-ekvivalenter. Minskningen beror troligtvis på färre resor, eftersom andelen förnybart minskat under samma period.

Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 10 till 500 kg CO2-ekv per årsarbetare. Medelvärdet påverkas såklart av vilka kommuner som lämnar uppgifter. I vissa kommuner har värdena på det tidigare nyckeltalet varierat orimligt mycket mellan åren, vilket visar vikten av att göra samma urval av underlag och använda samma metod varje år.

Ett liknande nyckeltal, Koldioxidutsläpp från tjänsteresor, har följts för 2022. Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil var 2021 0,13 ton CO2 per årsarbetare. När vi nu räknar ut växthusgasutsläpp, för att visa hela klimatpåverkan från tjänsteresorna, får inte helt oväntat vi ett högre medelvärde för Sveriges Ekokommuner.

Uppdaterad: 2025-05-27