Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor

Indikator GN. 9b

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2ekv per årsarbetare. Både inköpta drivmedel och milersättning ingår.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor med bil

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton/årsarbetare)

0

Sveriges Ekokommuner

2022

0,16

1

Sveriges Ekokommuner

2023

0,17

2

Boden

2022

0,15

3

Boden

2023

0,23

4

Bollnäs

2022

0,13

5

Borås

2022

0,11

6

Borås

2023

0,16

7

Ekerö

2023

0,09

8

Eksjö

2023

0,11

9

Enköping

2022

0,19

10

Enköping

2023

0,17

11

Eskilstuna

2022

0,09

12

Eslöv

2022

0,06

13

Eslöv

2023

0,06

14

Gnesta

2022

0,20

15

Gnesta

2023

0,21

16

Gotland

2022

0,18

17

Gotland

2023

0,20

18

Gävle

2022

0,09

19

Gävle

2023

0,06

20

Halmstad

2022

0,14

21

Halmstad

2023

0,13

22

Hedemora

2023

0,18

23

Helsingborg

2022

0,03

24

Huddinge

2022

0,04

25

Huddinge

2023

0,05

26

Hudiksvall

2021

0,45

27

Hudiksvall

2022

0,38

28

Hudiksvall

2023

0,18

29

Hylte

2022

0,02

30

Hylte

2024

0,30

31

Håbo

2022

0,13

32

Håbo

2023

0,14

33

Höganäs

2023

0,12

34

Höör

2022

0,16

35

Höör

2023

0,22

36

Jönköping

2022

0,08

37

Jönköping

2023

0,05

38

Kalix

2022

0,34

39

Kalix

2023

0,07

40

Kungsbacka

2022

0,08

41

Kungsbacka

2023

0,07

42

Laholm

2022

0,15

43

Laholm

2023

0,01

44

Lerum

2022

0,13

45

Lerum

2023

0,12

46

Ljungby

2023

0,04

47

Ljusdal

2023

0,33

48

Luleå

2022

0,24

49

Luleå

2023

0,32

50

Mark

2014

0,08

51

Mark

2022

0,40

52

Mark

2023

0,08

53

Munkfors

2023

0,33

54

Mönsterås

2022

0,17

55

Mönsterås

2023

0,17

56

Norrtälje

2022

0,11

57

Norrtälje

2023

0,42

58

Nybro

2022

0,19

59

Nybro

2023

0,17

60

Nyköping

2022

0,21

61

Nyköping

2023

0,20

62

Nynäshamn

2022

0,19

63

Nynäshamn

2023

0,14

64

Ovanåker

2022

0,20

65

Ovanåker

2023

0,20

66

Ronneby

2022

0,21

67

Ronneby

2023

0,18

68

Simrishamn

2023

0,17

69

Smedjebacken

2022

0,25

70

Smedjebacken

2023

0,28

71

Sollefteå

2022

0,49

72

Sotenäs

2022

0,32

73

Sotenäs

2023

0,30

74

Sundbyberg

2023

0,08

75

Sundsvall

2022

0,30

76

Sundsvall

2023

0,79

77

Sävsjö

2019

0,09

78

Sävsjö

2020

0,05

79

Sävsjö

2021

0,04

80

Sävsjö

2022

0,16

81

Sävsjö

2023

0,10

82

Söderhamn

2022

0,22

83

Söderhamn

2023

0,17

84

Timrå

2022

0,09

85

Trosa

2022

0,06

86

Trosa

2023

0,10

87

Uddevalla

2022

0,15

88

Uddevalla

2023

0,14

89

Upplands-Bro

2021

0,08

90

Upplands-Bro

2022

0,07

91

Upplands-Bro

2023

0,08

92

Varberg

2022

0,08

93

Varberg

2023

0,07

94

Värmdö

2022

0,12

95

Värmdö

2023

0,08

96

Värnamo

2022

0,07

97

Värnamo

2023

0,19

98

Västervik

2022

0,01

99

Västervik

2023

0,12

100

Ystad

2022

0,03

101

Ystad

2023

0,03

102

Ängelholm

2022

0,17

103

Ängelholm

2023

0,21

104

Öckerö

2022

0,13

105

Örnsköldsvik

2022

0,41

106

Örnsköldsvik

2023

0,36

107

Österåker

2020

0,07

108

Österåker

2021

0,08

109

Östra Göinge

2022

0,05

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Medelvärdet för utsläpp från tjänsteresor per rapporterande SEKOM-kommuner ökade mellan 2022 och 2023 till 0,17 ton CO2-ekvivalenter. Ökningen beror troligtvis på fler resor, eftersom andelen förnybart ökat. Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 30 till 790 kg CO2-ekv per årsarbetare. Den största minskningen skedde i Sollefteå, Mark och Kalix.

Medelvärdet påverkas såklart av vilka kommuner som lämnar uppgifter. I vissa kommuner har värdena på det tidigare nyckeltalet varierat orimligt mycket mellan åren, vilket visar vikten av att göra samma urval av underlag och använda samma metod varje år.

Nyckeltalet rapporteras för andra gången med siffror för 2023, och ett liknande nyckeltal, Koldioxidutsläpp från tjänsteresor, har följts tidigare år. Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil var 2021 0,13 ton CO2 per årsarbetare. När vi nu räknar ut växthusgasutsläpp, för att visa hela klimatpåverkan från tjänsteresorna, får inte helt oväntat vi ett högre medelvärde för Sveriges Ekokommuner.

Uppdaterad: 2024-10-17