Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor

Indikator GN. 9b

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2ekv per årsarbetare. Både inköpta drivmedel och milersättning ingår.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor med bil

Datakälla: Sveriges Ekokommuner
Trend:
Utvecklingen går åt fel håll Utvecklingen går åt fel håll sedan 2023
Senaste värdet:
0,08 ton/årsarbetare (2024)
Utgångsvärde:
0,08 ton/årsarbetare (2023)

Kommentar

Sundbyberg

Utfallet har beräknats i SEKOMS beräkningsmall. I underlaget ingår allt drivmedel som har köpts in av Sundbybergs stads nämnder och bolag till egna fordon. Även drivmedel som används till arbetsfordon och tunga fordon omfattas. Följande mängd drivmedel har köpts in:
Diesel 72 493 liter
HVO100 6150 liter
Bensin 5924 liter
Biogas 839 kg
Vilket totalt ger 225 ton utsläpp av CO2-ekv under år 2024.
Utsläpp från enbart personbilar och lätta lastbilar i stadens nämnder och bolag uppgår till 103,5 ton CO2-ekv och 0,039 ton CO2-ekv/årsarbetare.

Övergripande

Medelvärdet för utsläpp från tjänsteresor per rapporterande SEKOM-kommuner minskade mellan 2023 och 2024 till 0,14 ton CO2-ekvivalenter. Minskningen beror troligtvis på färre resor, eftersom andelen förnybart minskat under samma period.

Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 10 till 500 kg CO2-ekv per årsarbetare. Medelvärdet påverkas såklart av vilka kommuner som lämnar uppgifter. I vissa kommuner har värdena på det tidigare nyckeltalet varierat orimligt mycket mellan åren, vilket visar vikten av att göra samma urval av underlag och använda samma metod varje år.

Ett liknande nyckeltal, Koldioxidutsläpp från tjänsteresor, har följts för 2022. Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil var 2021 0,13 ton CO2 per årsarbetare. När vi nu räknar ut växthusgasutsläpp, för att visa hela klimatpåverkan från tjänsteresorna, får inte helt oväntat vi ett högre medelvärde för Sveriges Ekokommuner.

Uppdaterad: 2025-05-27