Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Kommun Senaste värdet (resor/inv) Datum
0 Stockholm  465 2024
1 Sundbyberg  315 2024
2 Södertälje  205 2022
3 Huddinge  199 2024
4 Sigtuna  177 2021
5 Upplands-Bro  136 2024
6 Jönköping  123 2024
7 Värmdö  118 2024
8 Ystad  106 2024
9 Nynäshamn  90 2022
10 Hörby  88 2018
11 Ekerö  85 2023
12 Karlskrona  85 2019
13 Borås  82 2024
14 Kävlinge  80 2021
15 Burlöv  75 2018
16 Gävle  73 2024
17 Uddevalla  73 2024
18 Kungsbacka  72 2024
19 Österåker  68 2022
20 Sveriges Ekokommuner  65 2024
21 Eskilstuna  65 2024
22 Luleå  64 2024
23 Sorsele  64 2020
24 Halmstad  62 2024
25 Lerum  62 2024
26 Norrtälje  60 2020
27 Mark  58 2024
28 Sundsvall  52 2024
29 Ängelholm  51 2024
30 Höganäs  50 2024
31 Höör  49 2019
32 Älmhult  48 2018
33 Söderhamn  46 2024
34 Hudiksvall  45 2024
35 Mjölby  43 2017
36 Simrishamn  43 2023
37 Nyköping  42 2024
38 Gnesta  41 2024
39 Varberg  40 2024
40 Östra Göinge  38 2024
41 Avesta  35 2016
42 Håbo  35 2024
43 Härnösand  34 2024
44 Bollnäs  32 2024
45 Enköping  31 2023
46 Karlshamn  30 2013
47 Ronneby  30 2024
48 Hylte  29 2022
49 Öckerö  28 2024
50 Ovanåker  28 2023
51 Hammarö  27 2021
52 Örnsköldsvik  27 2024
53 Ånge  25 2010
54 Strängnäs  23 2020
55 Boden  23 2023
56 Eslöv  22 2023
57 Oskarshamn  22 2019
58 Ludvika  22 2019
59 Mönsterås  22 2024
60 Kungsör  21 2019
61 Nordanstig  20 2022
62 Aneby  18 2008
63 Sotenäs  18 2024
64 Timrå  18 2022
65 Ljusdal  18 2023
66 Västervik  17 2024
67 Hedemora  16 2024
68 Gotland  16 2024
69 Sala  15 2022
70 Kumla  15 2019
71 Eksjö  15 2024
72 Smedjebacken  14 2024
73 Sävsjö  14 2024
74 Värnamo  14 2024
75 Ljungby  13 2024
76 Trosa  13 2024
77 Laholm  12 2024
78 Kalix  12 2024
79 Sollefteå  11 2022
80 Hallsberg  11 2020
81 Jokkmokk  9 2018
82 Laxå  8 2019
83 Övertorneå  6 2022
84 Kungälv  0 2008
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Höör

Skånetrafikens resestatistik delas inte upp per kommun. Någon resvaneundersökning med denna typ av statistik har inte genomförts av kommunen själv under 2024, därför finns inget underlag att tillgå.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27