Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Kommun Senaste värdet (resor/inv) Datum

0

Stockholm

 338

2021

1

Solna

 327

2022

2

Sundbyberg

 234

2021

3

Tyresö

 216

2022

4

Huddinge

 197

2022

5

Södertälje

 180

2016

6

Haninge

 178

2018

7

Sigtuna

 177

2021

8

Helsingborg

 130

2022

9

Region Uppsala

 116

2015

10

Upplands-Bro

 108

2021

11

Borås

 105

2022

12

Ale

 98

2019

13

Värmdö

 95

2021

14

Ystad

 93

2022

15

Nynäshamn

 90

2022

16

Hörby

 88

2018

17

Karlskrona

 85

2019

18

Ekerö

 82

2022

19

Kävlinge

 80

2021

20

Jönköping

 80

2022

21

Burlöv

 75

2018

22

Gävle

 70

2022

23

Österåker

 68

2022

24

Uddevalla

 68

2022

25

Luleå

 65

2022

26

Sorsele

 64

2020

27

Norrtälje

 60

2020

28

Håbo

 59

2022

29

Eskilstuna

 56

2022

30

Karlstad

 56

2021

31

Klippan

 54

2011

32

Halmstad

 54

2022

33

Sundsvall

 52

2022

34

SEKOM-medel

 51

2022

35

Region Sörmland

 50

2017

36

Höör

 49

2019

37

Älmhult

 48

2018

38

Söderhamn

 46

2022

39

Mark

 46

2022

40

Hudiksvall

 45

2022

41

Orsa

 45

2012

42

Kungsbacka

 45

2020

43

Lerum

 45

2022

44

Region Gävleborg

 44

2022

45

Ängelholm

 44

2022

46

Mjölby

 43

2017

47

Enköping

 40

2022

48

Uppvidinge

 37

2021

49

Gnesta

 37

2022

50

Öckerö

 37

2022

51

Falkenberg

 36

2018

52

Avesta

 35

2016

53

Nyköping

 35

2022

54

Höganäs

 35

2021

55

Härnösand

 35

2022

56

Ockelbo

 34

2019

57

Eslöv

 33

2022

58

Högsby

 32

2017

59

Borgholm

 31

2017

60

Varberg

 31

2022

61

Bollnäs

 30

2022

62

Karlshamn

 30

2013

63

Ronneby

 29

2022

64

Hylte

 29

2022

65

Vårgårda

 28

2016

66

Hammarö

 27

2021

67

Region Västernorrland

 27

2020

68

Örnsköldsvik

 26

2022

69

Ånge

 25

2010

70

Strängnäs

 23

2020

71

Simrishamn

 22

2022

72

Oskarshamn

 22

2019

73

Ljungby

 22

2022

74

Ludvika

 22

2019

75

Kungsör

 21

2019

76

Nordanstig

 20

2022

77

Strömstad

 19

2020

78

Aneby

 18

2008

79

Boden

 18

2022

80

Ovanåker

 18

2022

81

Timrå

 18

2022

82

Sotenäs

 17

2022

83

Mönsterås

 17

2022

84

Vaggeryd

 16

2018

85

Hedemora

 16

2022

86

Askersund

 16

2019

87

Sala

 15

2022

88

Västervik

 15

2020

89

Kumla

 15

2019

90

Gotland

 15

2022

91

Ljusdal

 15

2021

92

Eksjö

 14

2022

93

Laholm

 14

2022

94

Smedjebacken

 14

2022

95

Trosa

 13

2023

96

Sävsjö

 13

2022

97

Värnamo

 12

2022

98

Kalix

 12

2022

99

Hällefors

 11

2012

100

Sollefteå

 11

2022

101

Kramfors

 11

2021

102

Haparanda

 11

2010

103

Hallsberg

 11

2020

104

Jokkmokk

 9

2018

105

Nybro

 9

2022

106

Laxå

 8

2019

107

Övertorneå

 6

2022

108

Torsås

 4

2021

109

Östra Göinge

 0

2011

110

Kungälv

 0

2008

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Under 2020 och 2021 skedde en markant minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare vilket beror på pandemin och de restriktioner som det medföljde. En ökning går att se 2022 till 51 resor per invånare. Då det för många kommuner inte har publicerats data för antal resande inom kollektivtrafiken för 2022, framförallt i Storstockholm, kan det sanna värdet vara högre

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2022, från 6 till 327 resor per invånare.

Uppdaterad: 2024-03-11