Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2ekv per årsarbetare. Både inköpta drivmedel och milersättning ingår.
Växthusgasutsläpp från tjänsteresor
Indikator GN. 9bRad-id | Kommun | Senaste värdet (ton/årsarbetare) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
0,79 |
2023 |
|
1 |
0,49 |
2022 |
|
2 |
0,42 |
2023 |
|
3 |
0,36 |
2023 |
|
4 |
0,33 |
2023 |
|
5 |
0,33 |
2023 |
|
6 |
0,32 |
2023 |
|
7 |
0,30 |
2023 |
|
8 |
0,30 |
2024 |
|
9 |
0,28 |
2023 |
|
10 |
0,23 |
2023 |
|
11 |
0,22 |
2023 |
|
12 |
0,21 |
2023 |
|
13 |
0,21 |
2023 |
|
14 |
0,20 |
2023 |
|
15 |
0,20 |
2023 |
|
16 |
0,20 |
2023 |
|
17 |
0,19 |
2023 |
|
18 |
0,18 |
2023 |
|
19 |
0,18 |
2023 |
|
20 |
0,18 |
2023 |
|
21 |
0,17 |
2023 |
|
22 |
0,17 |
2023 |
|
23 |
0,17 |
2023 |
|
24 |
0,17 |
2023 |
|
25 |
0,17 |
2023 |
|
26 |
0,17 |
2023 |
|
27 |
0,16 |
2023 |
|
28 |
0,14 |
2023 |
|
29 |
0,14 |
2023 |
|
30 |
0,14 |
2023 |
|
31 |
0,13 |
2023 |
|
32 |
0,13 |
2022 |
|
33 |
0,13 |
2022 |
|
34 |
0,12 |
2023 |
|
35 |
0,12 |
2023 |
|
36 |
0,12 |
2023 |
|
37 |
0,11 |
2023 |
|
38 |
0,10 |
2023 |
|
39 |
0,10 |
2023 |
|
40 |
0,09 |
2022 |
|
41 |
0,09 |
2022 |
|
42 |
0,09 |
2023 |
|
43 |
0,08 |
2023 |
|
44 |
0,08 |
2023 |
|
45 |
0,08 |
2021 |
|
46 |
0,08 |
2023 |
|
47 |
0,08 |
2023 |
|
48 |
0,07 |
2023 |
|
49 |
0,07 |
2023 |
|
50 |
0,07 |
2023 |
|
51 |
0,06 |
2023 |
|
52 |
0,06 |
2023 |
|
53 |
0,05 |
2023 |
|
54 |
0,05 |
2022 |
|
55 |
0,05 |
2023 |
|
56 |
0,04 |
2023 |
|
57 |
0,03 |
2022 |
|
58 |
0,03 |
2023 |
|
59 |
0,01 |
2023 |
Kommentar
Västervik
Uppgifterna för 2022 gäller enbart beräknat på drivmedelsförbrukningen för tjänstebilar, hyrbilar och leasingfordon för (personbilar och lätta lastbilar).
Övergripande
Medelvärdet för utsläpp från tjänsteresor per rapporterande SEKOM-kommuner ökade mellan 2022 och 2023 till 0,17 ton CO2-ekvivalenter. Ökningen beror troligtvis på fler resor, eftersom andelen förnybart ökat. Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 30 till 790 kg CO2-ekv per årsarbetare. Den största minskningen skedde i Sollefteå, Mark och Kalix.
Medelvärdet påverkas såklart av vilka kommuner som lämnar uppgifter. I vissa kommuner har värdena på det tidigare nyckeltalet varierat orimligt mycket mellan åren, vilket visar vikten av att göra samma urval av underlag och använda samma metod varje år.
Nyckeltalet rapporteras för andra gången med siffror för 2023, och ett liknande nyckeltal, Koldioxidutsläpp från tjänsteresor, har följts tidigare år. Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil var 2021 0,13 ton CO2 per årsarbetare. När vi nu räknar ut växthusgasutsläpp, för att visa hela klimatpåverkan från tjänsteresorna, får inte helt oväntat vi ett högre medelvärde för Sveriges Ekokommuner.