Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor

Indikator GN. 9b

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2ekv per årsarbetare. Både inköpta drivmedel och milersättning ingår.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor med bil

Rad-id Kommun Senaste värdet (ton/årsarbetare) Datum

0

Sundsvall

 0,79

2023

1

Sollefteå

 0,49

2022

2

Norrtälje

 0,42

2023

3

Örnsköldsvik

 0,36

2023

4

Ljusdal

 0,33

2023

5

Munkfors

 0,33

2023

6

Luleå

 0,32

2023

7

Sotenäs

 0,30

2023

8

Hylte

 0,30

2024

9

Smedjebacken

 0,28

2023

10

Boden

 0,23

2023

11

Höör

 0,22

2023

12

Ängelholm

 0,21

2023

13

Gnesta

 0,21

2023

14

Gotland

 0,20

2023

15

Ovanåker

 0,20

2023

16

Nyköping

 0,20

2023

17

Värnamo

 0,19

2023

18

Hudiksvall

 0,18

2023

19

Ronneby

 0,18

2023

20

Hedemora

 0,18

2023

21

Sveriges Ekokommuner

 0,17

2023

22

Nybro

 0,17

2023

23

Enköping

 0,17

2023

24

Söderhamn

 0,17

2023

25

Mönsterås

 0,17

2023

26

Simrishamn

 0,17

2023

27

Borås

 0,16

2023

28

Laholm

 0,15

2022

29

Håbo

 0,14

2023

30

Nynäshamn

 0,14

2023

31

Uddevalla

 0,14

2023

32

Halmstad

 0,13

2023

33

Öckerö

 0,13

2022

34

Bollnäs

 0,13

2022

35

Höganäs

 0,12

2023

36

Lerum

 0,12

2023

37

Västervik

 0,12

2023

38

Eksjö

 0,11

2023

39

Sävsjö

 0,10

2023

40

Trosa

 0,10

2023

41

Eskilstuna

 0,09

2022

42

Timrå

 0,09

2022

43

Mark

 0,08

2023

44

Upplands-Bro

 0,08

2023

45

Österåker

 0,08

2021

46

Sundbyberg

 0,08

2023

47

Värmdö

 0,08

2023

48

Kalix

 0,07

2023

49

Varberg

 0,07

2023

50

Kungsbacka

 0,07

2023

51

Gävle

 0,06

2023

52

Eslöv

 0,06

2023

53

Jönköping

 0,05

2023

54

Östra Göinge

 0,05

2022

55

Huddinge

 0,05

2023

56

Ljungby

 0,04

2023

57

Helsingborg

 0,03

2022

58

Ystad

 0,03

2023

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Medelvärdet för utsläpp från tjänsteresor per rapporterande SEKOM-kommuner ökade mellan 2022 och 2023 till 0,17 ton CO2-ekvivalenter. Ökningen beror troligtvis på fler resor, eftersom andelen förnybart ökat. Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 30 till 790 kg CO2-ekv per årsarbetare. Den största minskningen skedde i Sollefteå, Mark och Kalix.

Medelvärdet påverkas såklart av vilka kommuner som lämnar uppgifter. I vissa kommuner har värdena på det tidigare nyckeltalet varierat orimligt mycket mellan åren, vilket visar vikten av att göra samma urval av underlag och använda samma metod varje år.

Nyckeltalet rapporteras för andra gången med siffror för 2023, och ett liknande nyckeltal, Koldioxidutsläpp från tjänsteresor, har följts tidigare år. Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil var 2021 0,13 ton CO2 per årsarbetare. När vi nu räknar ut växthusgasutsläpp, för att visa hela klimatpåverkan från tjänsteresorna, får inte helt oväntat vi ett högre medelvärde för Sveriges Ekokommuner.

Uppdaterad: 2024-09-16