Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor

Indikator GN. 9b

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2ekv per årsarbetare. Både inköpta drivmedel och milersättning ingår.

Växthusgasutsläpp från tjänsteresor med bil

Rad-id Kommun Senaste värdet (ton/årsarbetare) Datum

0

Mönsterås

 1,30

2022

1

Upplands-Bro

 0,78

2021

2

Sollefteå

 0,49

2022

3

Örnsköldsvik

 0,41

2022

4

Mark

 0,40

2022

5

Hudiksvall

 0,38

2022

6

Kalix

 0,34

2022

7

Sotenäs

 0,32

2022

8

Sundsvall

 0,30

2022

9

Smedjebacken

 0,25

2022

10

Luleå

 0,24

2022

11

Söderhamn

 0,22

2022

12

Jönköping

 0,21

2022

13

Nyköping

 0,21

2022

14

Ronneby

 0,21

2022

15

Gnesta

 0,20

2022

16

Ovanåker

 0,20

2022

17

SEKOM-medel

 0,19

2022

18

Nybro

 0,19

2022

19

Nynäshamn

 0,19

2022

20

Enköping

 0,19

2022

21

Gotland

 0,18

2022

22

Eksjö

 0,17

2022

23

Ängelholm

 0,17

2022

24

Höör

 0,16

2022

25

Sävsjö

 0,16

2022

26

Region Gävleborg

 0,16

2022

27

Uddevalla

 0,15

2022

28

Boden

 0,15

2022

29

Laholm

 0,15

2022

30

Halmstad

 0,14

2022

31

Lerum

 0,13

2022

32

Öckerö

 0,13

2022

33

Bollnäs

 0,13

2022

34

Värmdö

 0,12

2022

35

Norrtälje

 0,11

2022

36

Borås

 0,11

2022

37

Trosa

 0,10

2023

38

Gävle

 0,09

2022

39

Eskilstuna

 0,09

2022

40

Timrå

 0,09

2022

41

Varberg

 0,08

2022

42

Österåker

 0,08

2021

43

Tyresö

 0,07

2022

44

Värnamo

 0,07

2022

45

Eslöv

 0,06

2022

46

Östra Göinge

 0,05

2022

47

Huddinge

 0,04

2022

48

Helsingborg

 0,03

2022

49

Hylte

 0,02

2022

50

Västervik

 0,01

2022

51

Ystad

 0,01

2022

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Huddinge

Utsläppen från tjänsteresor ligger på samma nivå som föregående år. Kommunen har som mål att senast 2025 har en fossiloberoende fordonsflotta vilket troligtvis kommer leda till lägre utsläpp framöver. För att få ner utsläppen ytterligare behöver man även jobba med åtgärder som minskar resandet med egen bil i tjänsten. Dessa resor står dock endast för en liten del av de totala utsläppen från tjänsteresor med bil.

Övergripande

Nyckeltalet rapporteras för första gången med siffror för 2022, men ett liknande nyckeltal, Koldioxidutsläpp från tjänsteresor, har följts tidigare år. Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil var 2021 0,13 ton CO2 per årsarbetare. När vi nu räknar ut växthusgasutsläpp, för att visa hela klimatpåverkan från tjänsteresorna, får inte helt oväntat vi ett högre medelvärde för Sveriges Ekokommuner. För 2022 får vi medelvärdet 0,19 ton CO2-ekvivalenter, då 50 medlemmar rapporterat. Ökningen kan troligtvis också bero på att inga pendemirestriktioner orsakade minskade resor, något vi kunde se framförallt 2020 men även 2021.

Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 10 till 1300 kg CO2-ekv per årsarbetare. Bäst till ligger Ystad, Västervik och Hylte. Medelvärdet påverkas såklart av vilka kommuner som lämnar uppgifter. I vissa kommuner har värdena på det tidigare nyckeltalet varierat orimligt mycket mellan åren, vilket visar vikten av att göra samma urval av underlag och använda samma metod varje år.

Uppdaterad: 2024-03-11