Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Nybro 2014 44
1 Nybro 2015 59
2 Nybro 2016 53
3 Nybro 2017 83
4 Nybro 2018 87
5 Nybro 2019 80
6 Nybro 2020 94
7 Nybro 2021 93
8 Nybro 2022 88
9 Nybro 2023 94
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Nybro

Gäller för hela Kalmar län.
88 procent av kollektivtrafiken i Kalmar län drivs på grön el eller fossilfria drivmedel.
Tågen på Stångådals- och Tjustbanan drivs på diesel med 20 procents inblandning av biodiesel. För att nå målet i trafikförsörjningsprogrammet behöver tågen på Stångådals- och Tjustbanan drivas till 100 procent på el och/eller fossilfria drivmedel. Den vägburna trafiken körs däremot 100% förnybara drivmedel.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16