Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Datakälla: Sveriges Ekokommuner och FRIDA
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2015
Senaste värdet:
100 % (2021)
Utgångsvärde:
94 % (2015)

Kommentar

Solna

Statistiken kring andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken baseras på siffror från trafikförvaltningen hos Region Stockholm (som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholms län).

Statistiken gäller endast andel förnyelsebara bränslen i kollektivtrafiken på land, då Solna inte har någon vattenburen kollektivtrafik.

Sedan 2017 drivs all spårtrafik med SL med ren el från förnybara källor. Vid årsskiftet 2016/2017 fasades även det sista fossila bränslet ut från busstrafiken. Därmed drivs kollektivtrafiken i Solna med hundra procent förnybara bränslen i dagsläget.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.

Uppdaterad: 2024-03-11