Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Örnsköldsvik 2011 12
1 Örnsköldsvik 2012 12
2 Örnsköldsvik 2013 12
3 Örnsköldsvik 2014 12
4 Örnsköldsvik 2015 34
5 Örnsköldsvik 2016 65
6 Örnsköldsvik 2017 95
7 Örnsköldsvik 2018 100
8 Örnsköldsvik 2019 100
9 Örnsköldsvik 2020 100
10 Örnsköldsvik 2021 100
11 Örnsköldsvik 2022 99
12 Örnsköldsvik 2023 99
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Örnsköldsvik

Nyckeltalet för 2011 tom 2014 är enligt 2011 års uppgifter då nya uppgifter inte gått att få fram. 2015 års nyckeltal är enligt nya uppgifter från Kollektivtrafikmyndigheten.
Från 2015 till 2016 har HVO tillkommit vilket ger en större andel förnybara drivmedel. Andelen HVO betydligt högre under 2017 än 2016 och därför har andelen förnybara bränslen ökat. En viss osäkerhet kan dock finnas beroende på vilka busslinjer som ingår för varje år.
Underlag för 2018 har inte kunnat erhållas på kommunal nivå. Redovisad andel gäller för länet enligt Kollektivtrafikmyndigheten.
Redovisad andel för 2019 och 2020 gäller för länet då uppgifter på kommunal nivå inte kunnat erhållas.
Inga uppgifter på lokalnivå finns tillgängliga för 2022.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16