Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Mark |
2018 |
33 |
1 |
Mark |
2019 |
100 |
2 |
Mark |
2020 |
100 |
3 |
Mark |
2021 |
100 |
4 |
Mark |
2022 |
100 |
5 |
Mark |
2023 |
96 |
Kommentar
Mark
Enligt Västtrafik kräver det 2b mycket arbete med att räkna ut en exakt siffra på andel förnybar energi per kommun. Det beror på att de enbart har statistik på avtalsnivå och inte på kommunnivå. Därför tar de istället fram generella miljödata för kollektivtrafiken som varje kommun kan använda. Då vi har buss och tågtrafik i kommunen exkluderade de data för fartygs och spårvagnstrafiken. Sammantaget körs deras buss- och tågtrafik tillsammans 95,6 % förnybar energi och de rekommenderar att vi använder den siffran.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.