Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Gotland 2010 5
1 Gotland 2011 23
2 Gotland 2012 24
3 Gotland 2013 21
4 Gotland 2014 22
5 Gotland 2015 22
6 Gotland 2016 21
7 Gotland 2017 39
8 Gotland 2018 38
9 Gotland 2019 42
10 Gotland 2020 82
11 Gotland 2021 99
12 Gotland 2022 100
13 Gotland 2023 100
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Gotland

Ny avtalsperiod med krav på 100 % förnybara drivmedel och 70 % biogasfordon både till bussar i skolskjuts och i allmän kollektivtrafik f r o m sommartidtabellen 2023.
99,75 % av fordonskm gick på förnybart 2022, drygt 2/3 lokalt producerad biogas 100, resten importerad HVO100.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16