Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Gotland

2010

5

1

Gotland

2011

23

2

Gotland

2012

24

3

Gotland

2013

21

4

Gotland

2014

22

5

Gotland

2015

22

6

Gotland

2016

21

7

Gotland

2017

39

8

Gotland

2018

38

9

Gotland

2019

42

10

Gotland

2020

82

11

Gotland

2021

99

12

Gotland

2022

100

13

Gotland

2023

100

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Gotland

Ny avtalsperiod med krav på 100 % förnybara drivmedel och 70 % biogasfordon både till bussar i skolskjuts och i allmän kollektivtrafik f r o m sommartidtabellen 2023.
99,75 % av fordonskm gick på förnybart 2022, drygt 2/3 lokalt producerad biogas 100, resten importerad HVO100.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16