Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Gotland |
2010 |
5 |
1 |
Gotland |
2011 |
23 |
2 |
Gotland |
2012 |
24 |
3 |
Gotland |
2013 |
21 |
4 |
Gotland |
2014 |
22 |
5 |
Gotland |
2015 |
22 |
6 |
Gotland |
2016 |
21 |
7 |
Gotland |
2017 |
39 |
8 |
Gotland |
2018 |
38 |
9 |
Gotland |
2019 |
42 |
10 |
Gotland |
2020 |
82 |
11 |
Gotland |
2021 |
99 |
12 |
Gotland |
2022 |
100 |
13 |
Gotland |
2023 |
100 |
Kommentar
Gotland
Ny avtalsperiod med krav på 100 % förnybara drivmedel och 70 % biogasfordon både till bussar i skolskjuts och i allmän kollektivtrafik f r o m sommartidtabellen 2023.
99,75 % av fordonskm gick på förnybart 2022, drygt 2/3 lokalt producerad biogas 100, resten importerad HVO100.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.