Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Smedjebacken |
2016 |
100 |
1 |
Smedjebacken |
2017 |
100 |
2 |
Smedjebacken |
2018 |
100 |
3 |
Smedjebacken |
2019 |
98 |
4 |
Smedjebacken |
2020 |
97 |
5 |
Smedjebacken |
2021 |
92 |
6 |
Smedjebacken |
2022 |
96 |
7 |
Smedjebacken |
2023 |
96 |
Kommentar
Smedjebacken
2021:Det gick inte att få fram uppgifter för endast Smedjebacken så detta är baserat på hela Dalarna. Inkluderar inte bara bussar utan även personbilar, Sambus Taxi och mindre fordon i servicetrafiken
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.