Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Sigtuna |
2012 |
59 |
1 |
Sigtuna |
2013 |
80 |
2 |
Sigtuna |
2014 |
86 |
3 |
Sigtuna |
2015 |
88 |
4 |
Sigtuna |
2016 |
95 |
5 |
Sigtuna |
2017 |
100 |
6 |
Sigtuna |
2018 |
100 |
7 |
Sigtuna |
2019 |
100 |
8 |
Sigtuna |
2020 |
100 |
9 |
Sigtuna |
2021 |
100 |
10 |
Sigtuna |
2022 |
100 |
11 |
Sigtuna |
2023 |
100 |
Kommentar
Sigtuna
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: FRIDA miljö- och fordonsdatabas, från och med 2018 ingår inte SL (Region Stockholm) i underlaget från FRIDA. Sedan dess är inga fossila drivmedel kvar i kollektivtrafiken på land. All kollektivtrafik på land drivs med biobränslen eller el som kommer från sol, vind eller vatten.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.