Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Södertälje |
2014 |
89 |
1 |
Södertälje |
2015 |
81 |
2 |
Södertälje |
2016 |
100 |
3 |
Södertälje |
2017 |
100 |
4 |
Södertälje |
2018 |
100 |
5 |
Södertälje |
2019 |
100 |
6 |
Södertälje |
2020 |
93 |
7 |
Södertälje |
2021 |
93 |
8 |
Södertälje |
2022 |
94 |
9 |
Södertälje |
2023 |
100 |
Kommentar
Södertälje
Nyckeltalet visar värden för busstrafik som körs av SL. All spårtrafik körs på el från 100 % förnybara källor år 2015.
Kollektivtrafiken i Södertälje kommun körs av SL och Länstrafiken. Bussresorna med Länstrafiken (ca 72 000 påstigningar/år) är försumbara i jämförelse med SL (ca 50 000 påstigningar/vintervardag) varför endast använt bränsle av SL används för att beräkna andel förnybart.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.