Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Luleå |
2006 |
26 |
1 |
Luleå |
2008 |
34 |
2 |
Luleå |
2011 |
28 |
3 |
Luleå |
2012 |
25 |
4 |
Luleå |
2013 |
24 |
5 |
Luleå |
2014 |
22 |
6 |
Luleå |
2015 |
28 |
7 |
Luleå |
2016 |
32 |
8 |
Luleå |
2017 |
44 |
9 |
Luleå |
2018 |
59 |
10 |
Luleå |
2019 |
29 |
11 |
Luleå |
2020 |
32 |
12 |
Luleå |
2021 |
34 |
13 |
Luleå |
2022 |
37 |
Kommentar
Luleå
Utvecklingen beskriver lokaltrafikens bränsleanvändning. Biogasen har kommit in under 2015. Under 2016 började HVO att användas som bränsle. Under 2018 startade en elbusslinje. Bristen och prisökningen på HVO har gjort att andelen förnybara bränslen minskade kraftigt för 2019 och 2020.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.