Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Luleå

2006

26

1

Luleå

2008

34

2

Luleå

2011

28

3

Luleå

2012

25

4

Luleå

2013

24

5

Luleå

2014

22

6

Luleå

2015

28

7

Luleå

2016

32

8

Luleå

2017

44

9

Luleå

2018

59

10

Luleå

2019

29

11

Luleå

2020

32

12

Luleå

2021

34

13

Luleå

2022

37

14

Luleå

2023

55

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Luleå

Utvecklingen beskriver lokaltrafikens bränsleanvändning. Biogasen har kommit in under 2015. Under 2016 började HVO att användas som bränsle. Under 2018 startade en elbusslinje. Bristen och prisökningen på HVO har gjort att andelen förnybara bränslen minskade kraftigt för 2019 och 2020.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16