Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Kumla

2013

4

1

Kumla

2014

5

2

Kumla

2015

5

3

Kumla

2016

99

4

Kumla

2017

100

5

Kumla

2018

100

6

Kumla

2019

99

7

Kumla

2020

98

8

Kumla

2021

100

9

Kumla

2022

100

10

Kumla

2023

100

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Kumla

Uppgifter om förnybara bränslen och total mängd bränsle i MWh går inte att svara på för en enskild kommun eftersom regionen inte mäter detta på kommunnivå. Trafikoperatörerna levererar bränsleåtgång på fordonsnivå. Summering sker på avtalsområde (upphandlade trafikoperatörer) och det finns ingen koppling mellan fordon och trafik som utförs av trafikoperatören. Men andel förnybart bränsle i den allmänna kollektivtrafiken är 100 %.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16