Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Kumla 2013 4
1 Kumla 2014 5
2 Kumla 2015 5
3 Kumla 2016 99
4 Kumla 2017 100
5 Kumla 2018 100
6 Kumla 2019 99
7 Kumla 2020 98
8 Kumla 2021 100
9 Kumla 2022 100
10 Kumla 2023 100
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Kumla

Uppgifter om förnybara bränslen och total mängd bränsle i MWh går inte att svara på för en enskild kommun eftersom regionen inte mäter detta på kommunnivå. Trafikoperatörerna levererar bränsleåtgång på fordonsnivå. Summering sker på avtalsområde (upphandlade trafikoperatörer) och det finns ingen koppling mellan fordon och trafik som utförs av trafikoperatören. Men andel förnybart bränsle i den allmänna kollektivtrafiken är 100 %.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16