Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Jönköping |
2013 |
65 |
1 |
Jönköping |
2014 |
64 |
2 |
Jönköping |
2015 |
72 |
3 |
Jönköping |
2016 |
81 |
4 |
Jönköping |
2017 |
83 |
5 |
Jönköping |
2018 |
82 |
6 |
Jönköping |
2019 |
85 |
7 |
Jönköping |
2020 |
82 |
8 |
Jönköping |
2021 |
92 |
9 |
Jönköping |
2022 |
89 |
10 |
Jönköping |
2023 |
94 |
Kommentar
Jönköping
Statistik redovisar drivmedelsprocenten förnybart. Data är ett genomsnitt för Jönköpings län. I Jönköpings kommun körs mestadels elbussar eller biogasbussar i stadstrafiken, men dessa går inte att särskilja på ett bra sätt i statistiken, därför redovisas statistik för hela länet.
Mätetalet förnybar energi är, efter en tillfällig användning av fossila drivmedel under 2022, tillbaka på 100 % förnybara drivmedel i busstrafiken igen.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.