Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Jokkmokk 2011 0
1 Jokkmokk 2012 5
2 Jokkmokk 2013 5
3 Jokkmokk 2016 25
4 Jokkmokk 2017 18
5 Jokkmokk 2018 5
6 Jokkmokk 2019 23
7 Jokkmokk 2020 24
8 Jokkmokk 2021 36
9 Jokkmokk 2022 43
10 Jokkmokk 2023 43
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Jokkmokk

Nyckeltal 2018 gäller bara regionaltrafik linjer. Det finns ingen egen lokaltrafik, och vi valde att inte gå på hela länets andel förnybart utan andel förnybart för de linjer som går via Jokkmokk.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16