Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Jokkmokk

2011

0

1

Jokkmokk

2012

5

2

Jokkmokk

2013

5

3

Jokkmokk

2016

25

4

Jokkmokk

2017

18

5

Jokkmokk

2018

5

6

Jokkmokk

2019

23

7

Jokkmokk

2020

24

8

Jokkmokk

2021

36

9

Jokkmokk

2022

43

10

Jokkmokk

2023

43

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Jokkmokk

Nyckeltal 2018 gäller bara regionaltrafik linjer. Det finns ingen egen lokaltrafik, och vi valde att inte gå på hela länets andel förnybart utan andel förnybart för de linjer som går via Jokkmokk.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16