Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2015
Senaste värdet:
100 % (2023)
Utgångsvärde:
40 % (2015)

Kommentar

Hörby

Under år 2015 hade Skånetrafikens bussar som går genom Hörby kommun 39,7 % förnyelsebar energi i sitt bränsle. Drivmedel som används för kollektivtrafiken som går genom Hörby var 2015: Diesel (782 241 L), RME/FAME/Biodiesel (303 363 L) samt biogas (174 435 Nm3)

För den allmänna kollektivtrafiken för hela Skåne hade bränslemixen 70 %. Här räknas allt från tåg till bussar in.

För den allmänna kollektivtrafiken i hela Skåne 2018 hade bränslemixen 85%.

För den allmänna kollektivtrafiken i hela Skåne 2019 hade bränslemixen 100%.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16