Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Gnesta 2012 5
1 Gnesta 2014 5
2 Gnesta 2015 5
3 Gnesta 2016 100
4 Gnesta 2017 100
5 Gnesta 2018 100
6 Gnesta 2019 100
7 Gnesta 2020 100
8 Gnesta 2021 100
9 Gnesta 2022 100
10 Gnesta 2023 100
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Gnesta

  1. Ingen lokaltrafik. 5% redovisar landsortstrafik. Inga uppgifter om förnyelsebara bränslen för den spårbundna trafiken

  2. Samma kommentar som för 2014

  3. Sörmlandstrafiken som har 100% av lansortstrafiken i kommun och därmed den enda kollektivaktrafikaktören gick 1 januari 2016 över till 100% förnybara bränslen, RME. Källa: Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet. Pendeltåget SL som endast trafikerar knappt 400 meter i kommunen räknas inte in.

  4. Samma som tidigare. Sörmlandstrafiken med 100% förnybart står för den enda busstrafiken. SJ och SL kör på grön el.
    2019
    Samma som 2018
    2020
    Samma som tidigare år
    2021
    Samma som tidigare år

  5. Sörmlandstrafiken kör på 100% förnybart, SL och Mälartåg kör på Grön el.
    2023 Samma som tidigare år

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.

Uppdaterad: 2024-09-16