Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Ekerö |
2012 |
44 |
1 |
Ekerö |
2013 |
55 |
2 |
Ekerö |
2014 |
80 |
3 |
Ekerö |
2015 |
81 |
4 |
Ekerö |
2016 |
90 |
5 |
Ekerö |
2017 |
87 |
6 |
Ekerö |
2018 |
91 |
7 |
Ekerö |
2019 |
100 |
8 |
Ekerö |
2020 |
100 |
9 |
Ekerö |
2021 |
100 |
10 |
Ekerö |
2022 |
94 |
11 |
Ekerö |
2023 |
100 |
Kommentar
Ekerö
Mellan 2012-2016 enbart statistik för busstrafik. År 2017 infördes båttrafik, 2017-2018 användes därför statistik för all trafik inom SL. Från och med 2019 redovisas återigen endast busstrafiken då det bedömts för komplicerat att räkna på pendelbåtens andel.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.