Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Borås |
2018 |
81 |
1 |
Borås |
2019 |
78 |
2 |
Borås |
2020 |
79 |
3 |
Borås |
2021 |
99 |
4 |
Borås |
2022 |
88 |
5 |
Borås |
2023 |
100 |
Kommentar
Borås
För trafikavtalet som innefattar Borås stadstrafik var det 3 748 407 km under 2021, samtliga var förnybara. Det var den enda särredovisningen vi kunde få fram för Borås.
För den allmänna kollektivtrafiken i hela regionen var det 35 136 279 km under 2021, av dessa var 34 751528 km (98,9 %) förnybara.
Från 2023 redovisas enbart bränslen som används i kollektivtrafik i Borås Stad.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 95 procent, alltså något högre än föregående år. Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde. Resultatet varierar mellan olika kommuner, från 43 till 100 procent förnybart, och den största procentuella ökningen mellan 2022 och 2023 har skett i Luleå.