Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bAndel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Kommentar
Luleå
Utvecklingen beskriver lokaltrafikens bränsleanvändning. Biogasen har kommit in under 2015. Under 2016 började HVO att användas som bränsle. Under 2018 startade en elbusslinje. Bristen och prisökningen på HVO har gjort att andelen förnybara bränslen minskade kraftigt för 2019 och 2020. Fler bussar körs nu med diesel sedan 2023.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 89 procent, alltså något lägre än föregående år. Det är fortfarande många kommuner och regioner som kör på 100 procent förnybart, men även fler kommuner och regionen där andelen förnybart gått ner markant.
Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde.