Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Luleå 2006 26,0
1 Luleå 2008 34,0
2 Luleå 2011 28,0
3 Luleå 2012 25,0
4 Luleå 2013 24,0
5 Luleå 2014 22,0
6 Luleå 2015 28,0
7 Luleå 2016 32,0
8 Luleå 2017 44,0
9 Luleå 2018 59,0
10 Luleå 2019 29,0
11 Luleå 2020 32,0
12 Luleå 2021 34,0
13 Luleå 2022 37,0
14 Luleå 2023 55,0
15 Luleå 2024 56,0
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Luleå

Utvecklingen beskriver lokaltrafikens bränsleanvändning. Biogasen har kommit in under 2015. Under 2016 började HVO att användas som bränsle. Under 2018 startade en elbusslinje. Bristen och prisökningen på HVO har gjort att andelen förnybara bränslen minskade kraftigt för 2019 och 2020. Fler bussar körs nu med diesel sedan 2023.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 89 procent, alltså något lägre än föregående år. Det är fortfarande många kommuner och regioner som kör på 100 procent förnybart, men även fler kommuner och regionen där andelen förnybart gått ner markant.

Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde.

Uppdaterad: 2025-05-27