Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)

0

Sundsvall

2006

61

1

Sundsvall

2007

59

2

Sundsvall

2008

59

3

Sundsvall

2009

59

4

Sundsvall

2010

66

5

Sundsvall

2011

68

6

Sundsvall

2012

72

7

Sundsvall

2013

72

8

Sundsvall

2014

68

9

Sundsvall

2015

65

10

Sundsvall

2016

64

11

Sundsvall

2017

67

12

Sundsvall

2018

69

13

Sundsvall

2019

69

14

Sundsvall

2022

52

15

Sundsvall

2023

54

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Sundsvall

Gäller stadsbuss (problematisk data eftersom vi har avgångar och ankomster i linjetrafiken i annan kommun som Sollefteå, Timrå och Härnösand).

Efter 2009 har det skett en resandeökning i kollektivtrafiken. Ökningen förklaras delvis av en omfattande linjeomläggning 2011 och att den så kallade 100-lappen för pensionärer infördes. För 2012 och 2013 är dock antalet kollektivtrafikresor per invånare oförändrat. Den nedåtgående trenden från 2014 beror troligtvis på att trafikutbudet minskades i stadstrafiken i och med ny upphandling från juni 2014.

Mellan 2017 och 2019 ökar antalet resor per invånare igen. Ökningen för 2017 beror på en viss förbättring i trafikutbudet till Matfors. Ökningen under 2018 förklaras av sommarlovskortet (gratis för barn 12-17 år) och ett 30-dagarskort för barn om 100 kr per månad. Det senare har gett en resandeökning på 40 % för den ålderskategorin.

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2024-10-16