Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)

0

Jönköping

2003

99

1

Jönköping

2005

97

2

Jönköping

2007

100

3

Jönköping

2008

103

4

Jönköping

2009

97

5

Jönköping

2010

95

6

Jönköping

2011

94

7

Jönköping

2012

99

8

Jönköping

2013

97

9

Jönköping

2014

101

10

Jönköping

2015

110

11

Jönköping

2016

122

12

Jönköping

2017

114

13

Jönköping

2018

111

14

Jönköping

2019

109

15

Jönköping

2020

68

16

Jönköping

2021

43

17

Jönköping

2022

80

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Jönköping

Antalet kollektivtrafikresor per invånare (inkl. skolkort)har stått relativt stilla under flera år med undantag för 2015-2016. Den huvudsakliga anledningen till ökningen under dessa år är införande av ett förmånligt ungdomskort. Ungdomskortet har dock inte medfört den önskade överflyttningseffekten från bil till kollektivtrafik.
Under 2020 och 2021 har pandemin kraftigt påverkat resandet med kollektivtrafik.

Övergripande

Under 2020 och 2021 skedde en markant minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare vilket beror på pandemin och de restriktioner som det medföljde. En ökning går att se 2022 till 51 resor per invånare. Då det för många kommuner inte har publicerats data för antal resande inom kollektivtrafiken för 2022, framförallt i Storstockholm, kan det sanna värdet vara högre

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2022, från 6 till 327 resor per invånare.

Uppdaterad: 2024-03-11