Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)
0 Jönköping 2003 99
1 Jönköping 2005 97
2 Jönköping 2007 100
3 Jönköping 2008 103
4 Jönköping 2009 97
5 Jönköping 2010 95
6 Jönköping 2011 94
7 Jönköping 2012 99
8 Jönköping 2013 97
9 Jönköping 2014 101
10 Jönköping 2015 110
11 Jönköping 2016 122
12 Jönköping 2017 114
13 Jönköping 2018 111
14 Jönköping 2019 109
15 Jönköping 2020 68
16 Jönköping 2021 43
17 Jönköping 2022 80
18 Jönköping 2023 117
19 Jönköping 2024 123
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Jönköping

Kollektivtrafikresorna har ökat och är nu återigen uppe på nivåerna innan pandemin.
Från och med 2023 kommer resandesiffrorna från kundräkningssystemet, tidigare kom det från biljettsystemet.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27