Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)

0

Gnesta

2012

44

1

Gnesta

2014

43

2

Gnesta

2015

47

3

Gnesta

2016

70

4

Gnesta

2017

45

5

Gnesta

2018

48

6

Gnesta

2019

48

7

Gnesta

2020

35

8

Gnesta

2021

30

9

Gnesta

2022

37

10

Gnesta

2023

37

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Gnesta

Antalet resor innefattar buss och pendeltåg. Det finns även regiontåg med ett marginellt antal resande
2014 Statistik har inte gått att få fram för regiontåget
2014. OBS siffran ändrad för 2014 på grund av felräkning.
2018 Statistik för buss, pendeltåg och för första gången regiontåg

2015 Statistik för alla slag. Buss, regionaltåg och pendeltåg. Stadstrafik finns inte
2022 Statistik för buss, regionaltåg och pendeltåg. Stadstrafik finns inte.

  1. Resandet har enligt Sörmlands kollektivmyndighet ökat. Regiontåg inte med i statistiken. Den står för ett litet antal resande
  2. De siffror som går att få fram gäller buss/pendeltåg/regiontåg och avser antal påstigande enligt instruktion. Troligen är 2016 års siffror felaktigt rapporterade. Kan denna siffra tas bort och jämförelse göras med de andra åren?
    2019
    Pendeltåg 308 000 påstigande
    Regionaltåg: 63500
    Busstrafiken: 177270
    Totalt antal påstigande: 548 770
    Antal invånare sista december: 11 365
    2020
    Pandemiåret. Nedgång med 35-36 % regionaltåget minskar mest och buss och pendeltåg lite mindre. Att pendeltåg och buss ligger lite högre beror troligtvis på att gymnasieungdomar fortsatt att åka till skolan större delen av året medan arbetspendlingen minskat väldigt kraftigt.
    2021 Pandemieffekt. Störst nedgång i busstrafiken
  3. En svag ökning jämfört med pandemiåren. Många resor sker till gymnasieorter å Gnesta saknar gymnasium. Möjligen kan antal elever och val av gymnasieort påverka?

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2024-10-16