Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator GN. 1c

Nyckeltalet visar utsläpp av växthusgaser från transportsektorn i det geografiska området.
Det finns ett specifikt nationellt mål till 2030 när det kommer till växthusgasutsläpp från inrikes transporter som följs upp i nyckeltalet.

Växthusgasutsläpp från transportsektorn

Rad-id Kommun Senaste värdet (ton CO2ekv/inv) Datum

0

Laxå

 4,07

2022

1

Jokkmokk

 3,91

2022

2

Bollebygd

 3,86

2021

3

Sorsele

 3,73

2022

4

Ljungby

 3,25

2022

5

Strömstad

 3,13

2021

6

Nordanstig

 3,12

2022

7

Kungsör

 2,90

2022

8

Nyköping

 2,82

2022

9

Vårgårda

 2,80

2021

10

Uppvidinge

 2,64

2021

11

Mjölby

 2,56

2022

12

Kramfors

 2,56

2021

13

Värnamo

 2,38

2022

14

Söderhamn

 2,35

2022

15

Enköping

 2,31

2022

16

Gotland

 2,27

2022

17

Ånge

 2,27

2022

18

Sigtuna

 2,24

2022

19

Kalix

 2,24

2022

20

Hylte

 2,20

2022

21

Trosa

 2,18

2022

22

Ängelholm

 2,11

2022

23

Uddevalla

 2,11

2022

24

Övertorneå

 2,06

2022

25

Nynäshamn

 2,04

2022

26

Ljusdal

 2,02

2022

27

Laholm

 1,91

2022

28

Strängnäs

 1,91

2022

29

Varberg

 1,89

2022

30

Hallsberg

 1,89

2022

31

Mönsterås

 1,88

2022

32

Sollefteå

 1,87

2022

33

Hudiksvall

 1,87

2022

34

Sala

 1,85

2022

35

Hörby

 1,85

2022

36

Höör

 1,83

2022

37

Oskarshamn

 1,82

2022

38

Kumla

 1,81

2022

39

Söderköping

 1,81

2021

40

Sävsjö

 1,74

2022

41

Upplands-Bro

 1,73

2022

42

Burlöv

 1,71

2022

43

Norrtälje

 1,71

2022

44

Eksjö

 1,69

2022

45

Smedjebacken

 1,68

2022

46

Värmdö

 1,68

2022

47

Timrå

 1,66

2022

48

Hedemora

 1,65

2022

49

Torsås

 1,64

2022

50

Jönköping

 1,63

2022

51

Luleå

 1,59

2022

52

Gävle

 1,57

2022

53

Ockelbo

 1,56

2022

54

Västervik

 1,56

2022

55

Håbo

 1,56

2022

56

Kungsbacka

 1,53

2022

57

Aneby

 1,50

2022

58

Eslöv

 1,49

2022

59

Karlstad

 1,49

2021

60

Kävlinge

 1,48

2022

61

Härnösand

 1,46

2022

62

Sotenäs

 1,46

2022

63

Kungälv

 1,46

2022

64

Ronneby

 1,44

2022

65

Halmstad

 1,43

2022

66

Örnsköldsvik

 1,43

2022

67

Ovanåker

 1,43

2022

68

Nybro

 1,40

2022

69

Bollnäs

 1,39

2022

70

Älmhult

 1,39

2022

71

Östra Göinge

 1,34

2022

72

Mark

 1,32

2022

73

Riket

 1,30

2022

74

Sveriges Ekokommuner

 1,29

2022

75

Karlshamn

 1,26

2022

76

Sundsvall

 1,21

2022

77

Avesta

 1,19

2022

78

Ludvika

 1,19

2022

79

Södertälje

 1,18

2022

80

Boden

 1,17

2022

81

Borås

 1,13

2022

82

Ekerö

 1,12

2022

83

Helsingborg

 1,12

2022

84

Ystad

 1,11

2022

85

Österåker

 1,09

2022

86

Simrishamn

 1,08

2022

87

Lerum

 1,07

2022

88

Solna

 1,06

2021

89

Karlskrona

 1,05

2022

90

Degerfors

 1,04

2022

91

Öckerö

 0,95

2022

92

Eskilstuna

 0,91

2022

93

Gnesta

 0,90

2022

94

Munkfors

 0,83

2022

95

Höganäs

 0,72

2022

96

Huddinge

 0,71

2022

97

Hammarö

 0,50

2022

98

Stockholm

 0,46

2022

99

Tyresö

 0,26

2021

100

Sundbyberg

 0,24

2022

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen

Kommentar

De totala utsläppen från transporter, inte räknat per invånare, har minskat med 34 procent sedan 2010 för SEKOM-kommunerna, och minskade stort mellan 2021 och 2022. Framförallt minskade utsläppen från vägtrafiken på grund av ökad elektrifiering, mer biodrivmedel och möjligtvis även grannlandstankning på grund av höga drivmedelspriser. Utsläppen från flyg och sjöfart ökade dock.

Sveriges Ekokommuner ligger sammanlagt bra till för att nå det nationella etappmålet till 2030. De största minskningarna inom transportsektorn mellan 2021 och 2022 stod Övertorneå, Sorsele, Munkfors, Kumla, Burlöv och Boden för. Sett från startåret för målet, 2010, har den största minskningen skett i Gnesta.

Uppdaterad: 2024-06-25