Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator GN.1c

Nyckeltalet visar utsläpp av växthusgaser från transportsektorn i det geografiska området.
Det finns ett specifikt nationellt mål till 2030 när det kommer till växthusgasutsläpp från inrikes transporter som följs upp i nyckeltalet.

Växthusgasutsläpp från transportsektorn

Rad-id Kommun Senaste värdet (ton CO2ekv/inv) Datum

0

Laxå

 4,43

2020

1

Sorsele

 4,13

2020

2

Jokkmokk

 4,01

2020

3

Bollebygd

 3,92

2020

4

Ljungby

 3,62

2020

5

Nordanstig

 3,45

2020

6

Kungsör

 3,26

2020

7

Nyköping

 3,17

2020

8

Strömstad

 3,09

2020

9

Mjölby

 2,93

2020

10

Vårgårda

 2,87

2020

11

Gotland

 2,70

2020

12

Värnamo

 2,68

2020

13

Uppvidinge

 2,64

2020

14

Enköping

 2,63

2020

15

Söderhamn

 2,60

2020

16

Kramfors

 2,54

2020

17

Trosa

 2,47

2020

18

Ånge

 2,46

2020

19

Sigtuna

 2,45

2020

20

Ängelholm

 2,44

2020

21

Nynäshamn

 2,43

2020

22

Hylte

 2,41

2020

23

Kalix

 2,39

2020

24

Uddevalla

 2,31

2020

25

Ljusdal

 2,20

2020

26

Strängnäs

 2,18

2020

27

Laholm

 2,18

2020

28

Övertorneå

 2,18

2020

29

Varberg

 2,18

2020

30

Hallsberg

 2,12

2020

31

Sala

 2,10

2020

32

Mönsterås

 2,10

2020

33

Höör

 2,09

2020

34

Kumla

 2,09

2020

35

Hudiksvall

 2,08

2020

36

Sollefteå

 2,07

2020

37

Hörby

 2,06

2020

38

Upplands-Bro

 2,02

2020

39

Oskarshamn

 2,01

2020

40

Burlöv

 1,99

2020

41

Sävsjö

 1,95

2020

42

Smedjebacken

 1,89

2020

43

Norrtälje

 1,87

2020

44

Eksjö

 1,87

2020

45

Jönköping

 1,87

2020

46

Hedemora

 1,84

2020

47

Söderköping

 1,83

2020

48

Timrå

 1,81

2020

49

Torsås

 1,81

2020

50

Håbo

 1,77

2020

51

Gävle

 1,75

2020

52

Luleå

 1,72

2020

53

Sotenäs

 1,71

2020

54

Kungsbacka

 1,71

2020

55

Värmdö

 1,70

2020

56

Eslöv

 1,69

2020

57

Kungälv

 1,69

2020

58

Ockelbo

 1,69

2020

59

Kävlinge

 1,69

2020

60

Aneby

 1,67

2020

61

Härnösand

 1,64

2020

62

Västervik

 1,64

2020

63

Halmstad

 1,62

2020

64

Ronneby

 1,57

2020

65

Örnsköldsvik

 1,57

2020

66

Nybro

 1,57

2020

67

Ovanåker

 1,56

2020

68

Älmhult

 1,53

2020

69

Bollnäs

 1,53

2020

70

Mark

 1,47

2020

71

Riket

 1,45

2020

72

SEKOM-medel

 1,44

2020

73

Östra Göinge

 1,44

2020

74

Karlstad

 1,43

2020

75

Karlshamn

 1,39

2020

76

Södertälje

 1,36

2020

77

Sundsvall

 1,35

2020

78

Avesta

 1,32

2020

79

Ludvika

 1,31

2020

80

Ystad

 1,29

2020

81

Helsingborg

 1,28

2020

82

Boden

 1,27

2020

83

Österåker

 1,26

2020

84

Borås

 1,25

2020

85

Simrishamn

 1,20

2020

86

Lerum

 1,19

2020

87

Degerfors

 1,16

2020

88

Karlskrona

 1,14

2020

89

Ekerö

 1,14

2020

90

Solna

 1,09

2020

91

Eskilstuna

 1,02

2020

92

Gnesta

 0,96

2020

93

Öckerö

 0,92

2020

94

Munkfors

 0,91

2020

95

Huddinge

 0,81

2020

96

Höganäs

 0,80

2020

97

Hammarö

 0,54

2020

98

Stockholm

 0,52

2020

99

Sundbyberg

 0,28

2020

100

Tyresö

 0,26

2020

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen

Kommentar

De totala utsläppen från transporter, inte räknat per invånare, har minskat med 27 procent sedan 2010 för SEKOM-kommunerna, och ligger därmed bra till för att nå målet till 2030. Jämfört med hela riket har SEKOM-kommunerna lägre utsläpp per invånare för transporter, 1,44 ton jämfört med 1,45 ton. Minskningen från 2019 till 2020 var 9 procent, vilket kan ha påverkats av minskade resor på grund av pandemin.

Uppdaterad: 2023-05-12