Nyckeltalet visar hur stor andel av det totala inköpta drivmedlet för tjänsteresor i kommunen som är förnybart. Även förnybara andelar av bensin och diesel räknas in. Skillnad görs på vanlig el och 100 % fossilfri el.
Förnybara drivmedel för tjänsteresor
Indikator GN. 9aRad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 | Nynäshamn | 95,0 | 2024 |
1 | Bollnäs | 91,0 | 2024 |
2 | Eslöv | 89,0 | 2023 |
3 | Ystad | 85,0 | 2024 |
4 | Sävsjö | 79,0 | 2024 |
5 | Stockholm | 79,0 | 2024 |
6 | Kungsbacka | 78,0 | 2024 |
7 | Jönköping | 77,0 | 2024 |
8 | Borås | 74,0 | 2024 |
9 | Östra Göinge | 73,0 | 2024 |
10 | Höganäs | 69,0 | 2024 |
11 | Västervik | 68,0 | 2024 |
12 | Värmdö | 68,0 | 2024 |
13 | Varberg | 66,0 | 2024 |
14 | Gävle | 66,0 | 2024 |
15 | Ljungby | 64,5 | 2023 |
16 | Eskilstuna | 64,0 | 2024 |
17 | Sundsvall | 62,0 | 2022 |
18 | Trosa | 60,0 | 2024 |
19 | Sundbyberg | 60,0 | 2024 |
20 | Söderhamn | 59,0 | 2024 |
21 | Ronneby | 58,0 | 2024 |
22 | Hylte | 58,0 | 2022 |
23 | Boden | 56,0 | 2024 |
24 | Smedjebacken | 55,0 | 2024 |
25 | Höör | 54,0 | 2024 |
26 | Hudiksvall | 51,0 | 2024 |
27 | Nyköping | 49,0 | 2024 |
28 | Sveriges Ekokommuner | 48,3 | 2024 |
29 | Ovanåker | 47,0 | 2023 |
30 | Norrtälje | 44,0 | 2024 |
31 | Enköping | 43,0 | 2023 |
32 | Eksjö | 43,0 | 2024 |
33 | Värnamo | 41,0 | 2024 |
34 | Kävlinge | 41,0 | 2024 |
35 | Örnsköldsvik | 40,7 | 2024 |
36 | Gotland | 38,0 | 2024 |
37 | Ljusdal | 36,0 | 2023 |
38 | Kalix | 34,0 | 2024 |
39 | Mönsterås | 34,0 | 2024 |
40 | Hedemora | 33,0 | 2024 |
41 | Huddinge | 32,0 | 2024 |
42 | Simrishamn | 30,0 | 2023 |
43 | Lerum | 30,0 | 2024 |
44 | Munkfors | 29,0 | 2023 |
45 | Luleå | 28,0 | 2024 |
46 | Halmstad | 27,0 | 2024 |
47 | Sollefteå | 24,0 | 2022 |
48 | Timrå | 24,0 | 2022 |
49 | Ekerö | 19,0 | 2023 |
50 | Uddevalla | 12,0 | 2024 |
51 | Gnesta | 11,0 | 2024 |
52 | Sotenäs | 11,0 | 2024 |
53 | Ängelholm | 9,5 | 2024 |
54 | Mark | 9,0 | 2024 |
55 | Laholm | 8,0 | 2024 |
56 | Upplands-Bro | 8,0 | 2024 |
57 | Håbo | 7,0 | 2024 |
58 | Övertorneå | 0,0 | 2022 |
Kommentar
Ystad
Ystads kommun har arbetat länge för att utveckla en fossilfri fordonsflotta. Bilpoolen som används för tjänsteresor, utgörs av gas- eller elbilar och antalet elbilar har ökat successivt de senaste åren. En utmaning är att privat bil fortsatt används i stor utsträckning vid tjänsteresor.
Värdet för 2024 gällande laddel är osäkert eftersom statistik från leverantören inte har erhållits.
Övergripande
Nyckeltalet rapporteras för tredje gången med siffror för 2024 och andelen förnybart har minskat lite inom Sveriges ekokommuner från 2023. En anledning kan vara minskad inblandning av förnybart bränsle i framförallt diesel i och med förändringar i reduktionsplikten.
Stora skillnader finns mellan kommunerna i hur stor andel av drivmedlet som köps in till tjänsteresor som är förnybart, från 7 till 95 procent. Många kommuner väljer förnybar el till sina elbilar och köper in förnybara drivmedel.
Eftersom det inte går att kontrollera vilka drivmedel som används när privat bil används har en schablon baserad på personbilars drivmedelsfördelning i Sverige använts för milersättningen, som också är inräknad i nyckeltalet.