Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara drivmedel

Indikator GN. 9a

Nyckeltalet visar hur stor andel av det totala inköpta drivmedlet för tjänsteresor i kommunen som är förnybart. Även förnybara andelar av bensin och diesel räknas in. Skillnad görs på vanlig el och 100 % fossilfri el.

Andel förnybara drivmedel för tjänsteresor med bil

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Sveriges Ekokommuner

2022

48,6

1

Sveriges Ekokommuner

2023

51,3

2

Boden

2022

53,0

3

Boden

2023

63,0

4

Bollnäs

2022

39,0

5

Bollnäs

2023

74,0

6

Borås

2022

61,0

7

Borås

2023

55,0

8

Eksjö

2023

72,0

9

Enköping

2022

41,0

10

Enköping

2023

43,0

11

Eskilstuna

2022

62,0

12

Eslöv

2022

93,0

13

Eslöv

2023

89,0

14

Gnesta

2022

21,0

15

Gotland

2022

40,0

16

Gotland

2023

43,0

17

Gävle

2022

65,0

18

Gävle

2023

75,0

19

Halmstad

2022

25,0

20

Halmstad

2023

35,0

21

Hedemora

2022

48,0

22

Hedemora

2023

35,0

23

Helsingborg

2022

84,0

24

Huddinge

2022

36,0

25

Huddinge

2023

33,0

26

Hudiksvall

2021

31,0

27

Hudiksvall

2022

50,0

28

Hudiksvall

2023

67,0

29

Hylte

2022

58,0

30

Håbo

2022

18,0

31

Håbo

2023

21,0

32

Höganäs

2023

51,0

33

Höör

2022

52,0

34

Höör

2023

66,0

35

Jönköping

2022

74,0

36

Jönköping

2023

90,0

37

Kalix

2022

18,0

38

Kalix

2023

35,0

39

Kungsbacka

2022

76,0

40

Kungsbacka

2023

75,0

41

Kävlinge

2022

70,0

42

Kävlinge

2023

78,0

43

Laholm

2022

45,0

44

Lerum

2022

41,0

45

Lerum

2023

46,0

46

Ljungby

2020

51,8

47

Ljungby

2021

55,5

48

Ljungby

2022

63,1

49

Ljungby

2023

64,5

50

Ljusdal

2023

36,0

51

Luleå

2022

92,0

52

Luleå

2023

41,0

53

Mark

2022

17,0

54

Mark

2023

17,0

55

Munkfors

2023

29,0

56

Mönsterås

2022

41,0

57

Mönsterås

2023

47,0

58

Norrtälje

2022

27,0

59

Norrtälje

2023

25,0

60

Nybro

2022

61,0

61

Nybro

2023

66,0

62

Nyköping

2013

62,0

63

Nyköping

2022

59,0

64

Nyköping

2023

62,0

65

Nynäshamn

2022

21,0

66

Nynäshamn

2023

29,0

67

Ovanåker

2022

42,0

68

Ovanåker

2023

47,0

69

Ronneby

2022

58,0

70

Ronneby

2023

54,0

71

Simrishamn

2023

30,0

72

Smedjebacken

2022

48,0

73

Smedjebacken

2023

56,0

74

Sollefteå

2022

24,0

75

Sotenäs

2022

17,0

76

Sotenäs

2023

22,0

77

Sundbyberg

2023

49,0

78

Sundsvall

2022

62,0

79

Sävsjö

2021

70,0

80

Sävsjö

2022

63,0

81

Sävsjö

2023

75,0

82

Söderhamn

2022

31,0

83

Söderhamn

2023

50,0

84

Timrå

2022

24,0

85

Trosa

2022

65,0

86

Trosa

2023

34,0

87

Uddevalla

2022

26,0

88

Uddevalla

2023

23,0

89

Upplands-Bro

2019

22,0

90

Upplands-Bro

2020

23,0

91

Upplands-Bro

2021

29,0

92

Upplands-Bro

2022

29,0

93

Upplands-Bro

2023

27,0

94

Varberg

2022

65,0

95

Varberg

2023

72,0

96

Värmdö

2022

35,0

97

Värmdö

2023

67,0

98

Värnamo

2022

58,0

99

Värnamo

2023

62,0

100

Västervik

2022

66,0

101

Västervik

2023

69,0

102

Ystad

2022

84,0

103

Ystad

2023

85,0

104

Ängelholm

2022

40,0

105

Ängelholm

2023

29,0

106

Örnsköldsvik

2022

41,3

107

Örnsköldsvik

2023

50,4

108

Östra Göinge

2022

99,0

109

Övertorneå

2022

0,0

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Nyckeltalet rapporteras för första andra gången med siffror för 2023 och andelen förnybart har ökat inom Sveriges ekokommuner. Stora skillnader finns i hur stor andel av drivmedlet som köps in till tjänsteresor som är förnybart, från 17 till 90 procent. Många kommuner väljer förnybar el till sina elbilar och köper in förnybara drivmedel. 2023 hade inte förändringar skett i reduktionsplikten, och inblandningen av biobränslen i bensin och diesel var fortfarande hög.

Eftersom det inte går att kontrollera vilka drivmedel som används när privat bil används har en schablon baserad på personbilars drivmedelsfördelning i Sverige använts för milersättningen, som också är inräknad i nyckeltalet.

Uppdaterad: 2024-06-25