Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara drivmedel för tjänsteresor

Indikator GN. 9a

Nyckeltalet visar hur stor andel av det totala inköpta drivmedlet för tjänsteresor i kommunen som är förnybart. Även förnybara andelar av bensin och diesel räknas in. Skillnad görs på vanlig el och 100 % fossilfri el.

Andel förnybara drivmedel för tjänsteresor med bil

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Sveriges Ekokommuner 2022 47,7
1 Sveriges Ekokommuner 2023 49,2
2 Sveriges Ekokommuner 2024 48,3
3 Boden 2022 53,0
4 Boden 2023 63,0
5 Boden 2024 56,0
6 Bollnäs 2022 39,0
7 Bollnäs 2023 74,0
8 Bollnäs 2024 91,0
9 Borås 2022 61,0
10 Borås 2023 55,0
11 Borås 2024 74,0
12 Ekerö 2023 19,0
13 Eksjö 2023 52,0
14 Eksjö 2024 43,0
15 Enköping 2022 41,0
16 Enköping 2023 43,0
17 Eskilstuna 2022 62,0
18 Eskilstuna 2024 64,0
19 Eslöv 2022 93,0
20 Eslöv 2023 89,0
21 Gnesta 2022 21,0
22 Gnesta 2024 11,0
23 Gotland 2022 40,0
24 Gotland 2023 43,0
25 Gotland 2024 38,0
26 Gävle 2022 65,0
27 Gävle 2023 75,0
28 Gävle 2024 66,0
29 Halmstad 2022 25,0
30 Halmstad 2023 35,0
31 Halmstad 2024 27,0
32 Hedemora 2022 48,0
33 Hedemora 2023 35,0
34 Hedemora 2024 33,0
35 Huddinge 2022 36,0
36 Huddinge 2023 33,0
37 Huddinge 2024 32,0
38 Hudiksvall 2021 31,0
39 Hudiksvall 2022 50,0
40 Hudiksvall 2023 67,0
41 Hudiksvall 2024 51,0
42 Hylte 2022 58,0
43 Håbo 2022 18,0
44 Håbo 2023 21,0
45 Håbo 2024 7,0
46 Höganäs 2023 51,0
47 Höganäs 2024 69,0
48 Höör 2022 52,0
49 Höör 2023 66,0
50 Höör 2024 54,0
51 Jönköping 2022 74,0
52 Jönköping 2023 84,0
53 Jönköping 2024 77,0
54 Kalix 2022 18,0
55 Kalix 2023 35,0
56 Kalix 2024 34,0
57 Kungsbacka 2022 76,0
58 Kungsbacka 2023 75,0
59 Kungsbacka 2024 78,0
60 Kävlinge 2022 70,0
61 Kävlinge 2023 78,0
62 Kävlinge 2024 41,0
63 Laholm 2022 45,0
64 Laholm 2023 17,0
65 Laholm 2024 8,0
66 Lerum 2022 41,0
67 Lerum 2023 46,0
68 Lerum 2024 30,0
69 Ljungby 2020 51,8
70 Ljungby 2021 55,5
71 Ljungby 2022 63,1
72 Ljungby 2023 64,5
73 Ljusdal 2023 36,0
74 Luleå 2022 92,0
75 Luleå 2023 41,0
76 Luleå 2024 28,0
77 Mark 2022 17,0
78 Mark 2023 17,0
79 Mark 2024 9,0
80 Munkfors 2023 29,0
81 Mönsterås 2022 41,0
82 Mönsterås 2023 47,0
83 Mönsterås 2024 34,0
84 Norrtälje 2022 27,0
85 Norrtälje 2023 25,0
86 Norrtälje 2024 44,0
87 Nyköping 2013 62,0
88 Nyköping 2022 59,0
89 Nyköping 2023 62,0
90 Nyköping 2024 49,0
91 Nynäshamn 2022 21,0
92 Nynäshamn 2023 29,0
93 Nynäshamn 2024 95,0
94 Ovanåker 2022 42,0
95 Ovanåker 2023 47,0
96 Ronneby 2022 58,0
97 Ronneby 2023 54,0
98 Ronneby 2024 58,0
99 Simrishamn 2023 30,0
100 Smedjebacken 2022 48,0
101 Smedjebacken 2023 56,0
102 Smedjebacken 2024 55,0
103 Sollefteå 2022 24,0
104 Sotenäs 2022 17,0
105 Sotenäs 2023 22,0
106 Sotenäs 2024 11,0
107 Stockholm 2024 79,0
108 Sundbyberg 2023 49,0
109 Sundbyberg 2024 60,0
110 Sundsvall 2022 62,0
111 Sävsjö 2021 70,0
112 Sävsjö 2022 63,0
113 Sävsjö 2023 75,0
114 Sävsjö 2024 79,0
115 Söderhamn 2022 31,0
116 Söderhamn 2023 50,0
117 Söderhamn 2024 59,0
118 Timrå 2022 24,0
119 Trosa 2022 65,0
120 Trosa 2023 34,0
121 Trosa 2024 60,0
122 Uddevalla 2022 26,0
123 Uddevalla 2023 23,0
124 Uddevalla 2024 12,0
125 Upplands-Bro 2019 22,0
126 Upplands-Bro 2020 23,0
127 Upplands-Bro 2021 29,0
128 Upplands-Bro 2022 29,0
129 Upplands-Bro 2023 27,0
130 Upplands-Bro 2024 8,0
131 Varberg 2022 65,0
132 Varberg 2023 72,0
133 Varberg 2024 66,0
134 Värmdö 2022 35,0
135 Värmdö 2023 67,0
136 Värmdö 2024 68,0
137 Värnamo 2022 58,0
138 Värnamo 2023 62,0
139 Värnamo 2024 41,0
140 Västervik 2022 66,0
141 Västervik 2023 69,0
142 Västervik 2024 68,0
143 Ystad 2022 84,0
144 Ystad 2023 88,0
145 Ystad 2024 85,0
146 Ängelholm 2022 40,0
147 Ängelholm 2023 29,0
148 Ängelholm 2024 9,5
149 Örnsköldsvik 2022 41,3
150 Örnsköldsvik 2023 50,4
151 Örnsköldsvik 2024 40,7
152 Östra Göinge 2022 99,0
153 Östra Göinge 2024 73,0
154 Övertorneå 2022 0,0
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Nyckeltalet rapporteras för tredje gången med siffror för 2024 och andelen förnybart har minskat lite inom Sveriges ekokommuner från 2023. En anledning kan vara minskad inblandning av förnybart bränsle i framförallt diesel i och med förändringar i reduktionsplikten.

Stora skillnader finns mellan kommunerna i hur stor andel av drivmedlet som köps in till tjänsteresor som är förnybart, från 7 till 95 procent. Många kommuner väljer förnybar el till sina elbilar och köper in förnybara drivmedel.

Eftersom det inte går att kontrollera vilka drivmedel som används när privat bil används har en schablon baserad på personbilars drivmedelsfördelning i Sverige använts för milersättningen, som också är inräknad i nyckeltalet.

Uppdaterad: 2025-05-27