Nyckeltalet visar hur stor andel av det totala inköpta drivmedlet för tjänsteresor i kommunen som är förnybart. Även förnybara andelar av bensin och diesel räknas in. Skillnad görs på vanlig el och 100 % fossilfri el.
Förnybara drivmedel
Indikator GN. 9aRad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
99,0 |
2022 |
|
1 |
90,0 |
2023 |
|
2 |
89,0 |
2023 |
|
3 |
85,0 |
2023 |
|
4 |
84,0 |
2022 |
|
5 |
78,0 |
2023 |
|
6 |
75,0 |
2023 |
|
7 |
75,0 |
2023 |
|
8 |
75,0 |
2023 |
|
9 |
74,0 |
2023 |
|
10 |
72,0 |
2023 |
|
11 |
72,0 |
2023 |
|
12 |
69,0 |
2023 |
|
13 |
67,0 |
2023 |
|
14 |
67,0 |
2023 |
|
15 |
66,0 |
2023 |
|
16 |
66,0 |
2023 |
|
17 |
64,5 |
2023 |
|
18 |
63,0 |
2023 |
|
19 |
62,0 |
2022 |
|
20 |
62,0 |
2023 |
|
21 |
62,0 |
2022 |
|
22 |
62,0 |
2023 |
|
23 |
58,0 |
2022 |
|
24 |
56,0 |
2023 |
|
25 |
55,0 |
2023 |
|
26 |
54,0 |
2023 |
|
27 |
51,3 |
2023 |
|
28 |
51,0 |
2023 |
|
29 |
50,4 |
2023 |
|
30 |
50,0 |
2023 |
|
31 |
49,0 |
2023 |
|
32 |
47,0 |
2023 |
|
33 |
47,0 |
2023 |
|
34 |
46,0 |
2023 |
|
35 |
43,0 |
2023 |
|
36 |
43,0 |
2023 |
|
37 |
41,0 |
2023 |
|
38 |
36,0 |
2023 |
|
39 |
35,0 |
2023 |
|
40 |
35,0 |
2023 |
|
41 |
35,0 |
2023 |
|
42 |
34,0 |
2023 |
|
43 |
33,0 |
2023 |
|
44 |
30,0 |
2023 |
|
45 |
29,0 |
2023 |
|
46 |
29,0 |
2023 |
|
47 |
29,0 |
2023 |
|
48 |
27,0 |
2023 |
|
49 |
25,0 |
2023 |
|
50 |
24,0 |
2022 |
|
51 |
24,0 |
2022 |
|
52 |
23,0 |
2023 |
|
53 |
22,0 |
2023 |
|
54 |
21,0 |
2023 |
|
55 |
21,0 |
2022 |
|
56 |
19,0 |
2023 |
|
57 |
17,0 |
2023 |
|
58 |
17,0 |
2023 |
|
59 |
0,0 |
2022 |
Kommentar
Sollefteå
Ekonomienheten rapporterade att totalinköp av bränsle för kommunens bilar (INTE Solatum) gick på SEK 8962340 (diesel) och sek 254461 (bensin). Genomsnittpris för 2022 för diesel/bensin togs från www.drivkraftsverige.se. Utbetald skattefri reseersättning var sek 1 073 644, med en skattefri reseersättning av 18:50/mil betyder det 58035 körda mil. Körda mil med kommunens elbilar log på 7750 mil under 2022
Övergripande
Nyckeltalet rapporteras för första andra gången med siffror för 2023 och andelen förnybart har ökat inom Sveriges ekokommuner. Stora skillnader finns i hur stor andel av drivmedlet som köps in till tjänsteresor som är förnybart, från 17 till 90 procent. Många kommuner väljer förnybar el till sina elbilar och köper in förnybara drivmedel. 2023 hade inte förändringar skett i reduktionsplikten, och inblandningen av biobränslen i bensin och diesel var fortfarande hög.
Eftersom det inte går att kontrollera vilka drivmedel som används när privat bil används har en schablon baserad på personbilars drivmedelsfördelning i Sverige använts för milersättningen, som också är inräknad i nyckeltalet.