Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara drivmedel

Indikator GN. 9a

Nyckeltalet visar hur stor andel av det totala inköpta drivmedlet för tjänsteresor i kommunen som är förnybart. Även förnybara andelar av bensin och diesel räknas in. Skillnad görs på vanlig el och 100 % fossilfri el.

Andel förnybara drivmedel för tjänsteresor med bil

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Östra Göinge

 99,0

2022

1

Jönköping

 90,0

2023

2

Eslöv

 89,0

2023

3

Ystad

 85,0

2023

4

Helsingborg

 84,0

2022

5

Kävlinge

 78,0

2023

6

Sävsjö

 75,0

2023

7

Gävle

 75,0

2023

8

Kungsbacka

 75,0

2023

9

Bollnäs

 74,0

2023

10

Eksjö

 72,0

2023

11

Varberg

 72,0

2023

12

Västervik

 69,0

2023

13

Hudiksvall

 67,0

2023

14

Värmdö

 67,0

2023

15

Höör

 66,0

2023

16

Nybro

 66,0

2023

17

Ljungby

 64,5

2023

18

Boden

 63,0

2023

19

Eskilstuna

 62,0

2022

20

Nyköping

 62,0

2023

21

Sundsvall

 62,0

2022

22

Värnamo

 62,0

2023

23

Hylte

 58,0

2022

24

Smedjebacken

 56,0

2023

25

Borås

 55,0

2023

26

Ronneby

 54,0

2023

27

Sveriges Ekokommuner

 51,3

2023

28

Höganäs

 51,0

2023

29

Örnsköldsvik

 50,4

2023

30

Söderhamn

 50,0

2023

31

Sundbyberg

 49,0

2023

32

Mönsterås

 47,0

2023

33

Ovanåker

 47,0

2023

34

Lerum

 46,0

2023

35

Gotland

 43,0

2023

36

Enköping

 43,0

2023

37

Luleå

 41,0

2023

38

Ljusdal

 36,0

2023

39

Hedemora

 35,0

2023

40

Halmstad

 35,0

2023

41

Kalix

 35,0

2023

42

Trosa

 34,0

2023

43

Huddinge

 33,0

2023

44

Simrishamn

 30,0

2023

45

Nynäshamn

 29,0

2023

46

Ängelholm

 29,0

2023

47

Munkfors

 29,0

2023

48

Upplands-Bro

 27,0

2023

49

Norrtälje

 25,0

2023

50

Sollefteå

 24,0

2022

51

Timrå

 24,0

2022

52

Uddevalla

 23,0

2023

53

Sotenäs

 22,0

2023

54

Håbo

 21,0

2023

55

Gnesta

 21,0

2022

56

Ekerö

 19,0

2023

57

Mark

 17,0

2023

58

Laholm

 17,0

2023

59

Övertorneå

 0,0

2022

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Huddinge

Andel förnybar drivmedelsanvändning för tjänsteresor med bil var 2023 33% (biogas och elbilar ej inräknade). Kommunens egen personbilsflotta blir i allt högre grad fossiloberoende och är nu uppe i 61,7 % vilket är en ökning med ca 14 procentenheter jämfört med 2022. Prognosen är att fordonsflottan kan vara fossiloberoende år 2025.

Övergripande

Nyckeltalet rapporteras för första andra gången med siffror för 2023 och andelen förnybart har ökat inom Sveriges ekokommuner. Stora skillnader finns i hur stor andel av drivmedlet som köps in till tjänsteresor som är förnybart, från 17 till 90 procent. Många kommuner väljer förnybar el till sina elbilar och köper in förnybara drivmedel. 2023 hade inte förändringar skett i reduktionsplikten, och inblandningen av biobränslen i bensin och diesel var fortfarande hög.

Eftersom det inte går att kontrollera vilka drivmedel som används när privat bil används har en schablon baserad på personbilars drivmedelsfördelning i Sverige använts för milersättningen, som också är inräknad i nyckeltalet.

Uppdaterad: 2024-10-16