Nyckeltalet visar hur stor andel av det totala inköpta drivmedlet för tjänsteresor i kommunen som är förnybart. Även förnybara andelar av bensin och diesel räknas in. Skillnad görs på vanlig el och 100 % fossilfri el.
Förnybara drivmedel
Indikator GN. 9aRad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
99,0 |
2022 |
|
1 |
90,0 |
2023 |
|
2 |
89,0 |
2023 |
|
3 |
85,0 |
2023 |
|
4 |
84,0 |
2022 |
|
5 |
78,0 |
2023 |
|
6 |
75,0 |
2023 |
|
7 |
75,0 |
2023 |
|
8 |
75,0 |
2023 |
|
9 |
74,0 |
2023 |
|
10 |
72,0 |
2023 |
|
11 |
72,0 |
2023 |
|
12 |
69,0 |
2023 |
|
13 |
67,0 |
2023 |
|
14 |
67,0 |
2023 |
|
15 |
66,0 |
2023 |
|
16 |
66,0 |
2023 |
|
17 |
64,5 |
2023 |
|
18 |
63,0 |
2023 |
|
19 |
62,0 |
2022 |
|
20 |
62,0 |
2023 |
|
21 |
62,0 |
2022 |
|
22 |
62,0 |
2023 |
|
23 |
58,0 |
2022 |
|
24 |
56,0 |
2023 |
|
25 |
55,0 |
2023 |
|
26 |
54,0 |
2023 |
|
27 |
51,3 |
2023 |
|
28 |
51,0 |
2023 |
|
29 |
50,4 |
2023 |
|
30 |
50,0 |
2023 |
|
31 |
49,0 |
2023 |
|
32 |
47,0 |
2023 |
|
33 |
47,0 |
2023 |
|
34 |
46,0 |
2023 |
|
35 |
43,0 |
2023 |
|
36 |
43,0 |
2023 |
|
37 |
41,0 |
2023 |
|
38 |
36,0 |
2023 |
|
39 |
35,0 |
2023 |
|
40 |
35,0 |
2023 |
|
41 |
35,0 |
2023 |
|
42 |
34,0 |
2023 |
|
43 |
33,0 |
2023 |
|
44 |
30,0 |
2023 |
|
45 |
29,0 |
2023 |
|
46 |
29,0 |
2023 |
|
47 |
29,0 |
2023 |
|
48 |
27,0 |
2023 |
|
49 |
25,0 |
2023 |
|
50 |
24,0 |
2022 |
|
51 |
24,0 |
2022 |
|
52 |
23,0 |
2023 |
|
53 |
22,0 |
2023 |
|
54 |
21,0 |
2023 |
|
55 |
21,0 |
2022 |
|
56 |
19,0 |
2023 |
|
57 |
17,0 |
2023 |
|
58 |
17,0 |
2023 |
|
59 |
0,0 |
2022 |
Kommentar
Gävle
Gävle kommun har centraliserat fordonsansvaret med syfte att alla fordon ska ha möjlighet att köra på förnybara drivmedel. 100 % av fordonen kan nu drivas på förnybara drivmedel och då biogas, el och HVO100. Det vi behöver arbeta vidare med är att de som kör fordonen tankar 100 % förnybart. Idag kan vi se att en stor andel tankas fortfarande tankas med diesel istället för biodiesel (HVO100). Under år 2024 planeras att förbättra uppföljningen genom att koppla drivmedelskort till registreringsnummer och leverera statistik till berörda chefer. Dessutom ska kommunens interna miljömål och resepolicy kommuniceras, som är ett stöd för att nå kommunens mål.
Övergripande
Nyckeltalet rapporteras för första andra gången med siffror för 2023 och andelen förnybart har ökat inom Sveriges ekokommuner. Stora skillnader finns i hur stor andel av drivmedlet som köps in till tjänsteresor som är förnybart, från 17 till 90 procent. Många kommuner väljer förnybar el till sina elbilar och köper in förnybara drivmedel. 2023 hade inte förändringar skett i reduktionsplikten, och inblandningen av biobränslen i bensin och diesel var fortfarande hög.
Eftersom det inte går att kontrollera vilka drivmedel som används när privat bil används har en schablon baserad på personbilars drivmedelsfördelning i Sverige använts för milersättningen, som också är inräknad i nyckeltalet.