Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara drivmedel för tjänsteresor

Indikator GN. 9a

Nyckeltalet visar hur stor andel av det totala inköpta drivmedlet för tjänsteresor i kommunen som är förnybart. Även förnybara andelar av bensin och diesel räknas in. Skillnad görs på vanlig el och 100 % fossilfri el.

Andel förnybara drivmedel för tjänsteresor med bil

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Nynäshamn  95,0 2024
1 Bollnäs  91,0 2024
2 Eslöv  89,0 2023
3 Ystad  85,0 2024
4 Sävsjö  79,0 2024
5 Stockholm  79,0 2024
6 Kungsbacka  78,0 2024
7 Jönköping  77,0 2024
8 Borås  74,0 2024
9 Östra Göinge  73,0 2024
10 Höganäs  69,0 2024
11 Västervik  68,0 2024
12 Värmdö  68,0 2024
13 Varberg  66,0 2024
14 Gävle  66,0 2024
15 Ljungby  64,5 2023
16 Eskilstuna  64,0 2024
17 Sundsvall  62,0 2022
18 Trosa  60,0 2024
19 Sundbyberg  60,0 2024
20 Söderhamn  59,0 2024
21 Ronneby  58,0 2024
22 Hylte  58,0 2022
23 Boden  56,0 2024
24 Smedjebacken  55,0 2024
25 Höör  54,0 2024
26 Hudiksvall  51,0 2024
27 Nyköping  49,0 2024
28 Sveriges Ekokommuner  48,3 2024
29 Ovanåker  47,0 2023
30 Norrtälje  44,0 2024
31 Enköping  43,0 2023
32 Eksjö  43,0 2024
33 Värnamo  41,0 2024
34 Kävlinge  41,0 2024
35 Örnsköldsvik  40,7 2024
36 Gotland  38,0 2024
37 Ljusdal  36,0 2023
38 Kalix  34,0 2024
39 Mönsterås  34,0 2024
40 Hedemora  33,0 2024
41 Huddinge  32,0 2024
42 Simrishamn  30,0 2023
43 Lerum  30,0 2024
44 Munkfors  29,0 2023
45 Luleå  28,0 2024
46 Halmstad  27,0 2024
47 Sollefteå  24,0 2022
48 Timrå  24,0 2022
49 Ekerö  19,0 2023
50 Uddevalla  12,0 2024
51 Gnesta  11,0 2024
52 Sotenäs  11,0 2024
53 Ängelholm  9,5 2024
54 Mark  9,0 2024
55 Laholm  8,0 2024
56 Upplands-Bro  8,0 2024
57 Håbo  7,0 2024
58 Övertorneå  0,0 2022
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Nyckeltalet rapporteras för tredje gången med siffror för 2024 och andelen förnybart har minskat lite inom Sveriges ekokommuner från 2023. En anledning kan vara minskad inblandning av förnybart bränsle i framförallt diesel i och med förändringar i reduktionsplikten.

Stora skillnader finns mellan kommunerna i hur stor andel av drivmedlet som köps in till tjänsteresor som är förnybart, från 7 till 95 procent. Många kommuner väljer förnybar el till sina elbilar och köper in förnybara drivmedel.

Eftersom det inte går att kontrollera vilka drivmedel som används när privat bil används har en schablon baserad på personbilars drivmedelsfördelning i Sverige använts för milersättningen, som också är inräknad i nyckeltalet.

Uppdaterad: 2025-05-27