Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bAndel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Kommentar
Söderhamn
Under 2024 ändrades trafikavtalet för Hälsingland från HVO till diesel mk1. Detta var en del i arbetet med att återfå balans i ekonomin för Region Gävleborg (X-trafik). I det nya trafikavtalet för Hälsingland kommer det att vara 100% utsläppsfritt i stadstrafik och minst 75% utsläppsfritt i regiontrafiken senast fr o m tidtabellskiftet i december 2025.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 89 procent, alltså något lägre än föregående år. Det är fortfarande många kommuner och regioner som kör på 100 procent förnybart, men även fler kommuner och regionen där andelen förnybart gått ner markant.
Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde.